RECENZE: Star Wars: Darth Bane - Cesta zkázy

13. 06. 2017 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Kdysi byl řád Sith početný. Rivalita jeho členů vedla ke vzájemným a nekonečným válkám o vládu, dokud jediný temný lord nesjednotil Sithy v jejich snaze zotročit galaxii – a vyhladit rytíře Jedi. Přesto to byl někdo jiný, mnohem mocnější než celé Bratrstvo temnoty, kdo nakonec rozpoznal velikost potenciálu Sithů a třímal zkázonosnou moc temné strany jako doposud nikdo před ním.

První díl románové trilogie Darth Bane od kanadského autora Drewa Karpyshyna s názvem Cesta zkázy vypráví příběh o stejnojmenném Temném pánovi ze Sithu. Román z roku 2006 vyšel v češtině v roce 2009 a kvůli tehdejší špatné konstelaci na trhu zůstal svazek osamocený až do letošního roku, kdy má být trilogie dokončena. A protože od vydání prvního dílu uběhlo již osm let, přichází nakladatelství Egmont s druhým vydáním Cesty zkázy. V následujících řádcích se dozvíte, zda kniha stojí za přečtení, jak je to s její platností vzhledem k filmům a také proč by neměla uniknout vaší pozornosti i v případě, že již vlastníte první vydání.

O trilogii Darth Bane:

Postava Dartha Banea (i jeho Pravidlo dvou) vzešla z hlavy George Lucase, když připravoval příběhové pozadí o řádu Sith do prequelové trilogie. Jeho verze příběhu o původu Sithů (včetně Banea) se poprvé objevila v knižním přepisu Epizody I – Skrytá hrozba. Značně se lišila od toho, co zatím fanoušci o Sithech věděli z komiksů. Bylo zvykem, že se Expandované univerzum (dnes Legends) muselo zpětně retconovat („zpětně dovysvětlit“) podle filmů a nikoli naopak. Proto začala vznikat díla odehrávající se v době tzv. nových sithských válek spějících ke znovuzaložení řádu Sith tentokrát vyznávajícího Pravidlo dvou. K těmto dílům patřila povídka Bane of the Sith a komiksová minisérie Jedi vs. Sith, které představily Dartha Banea a nové reálie „napasovaly“ na poněkud podivnou zkazku o vzniku Údolí Jediů tvořící pozadí trilogie Dark Forces (Soldier for the Empire, Rebel Agent a Jedi Knight), románových adaptací počítačových her Dark Forces a Jedi Knight: Dark Forces II od Williama C. Dietze. Dlužno dodat, že verze událostí kolem bitvy na Ruusanu, která se objevila v těchto výjimečně špatných knihách o Kyleu Katarnovi, byly nakonec dost pozměněny. Rozporům však nebyl konec, protože se těmto událostem dostalo prostoru v několika encyklopediích, hlavně v reakci na další změny v ustavené kontinuitě kvůli zmínkám v Epizodě II – Klony útočí (zejména nutnost „znovu založit“ Republiku zhruba v době „vymizení“ Sithů). Přesto byl potenciál těchto událostí příliš velký na to, než aby se vyplýtval na pouhé encyklopedické zápisy. Proto měla o Darthu Baneovi a jeho roli v přerodu „starých poměrů“ na „nové“ (známé z prequelové trilogie) vzniknout román Darth Bane: Cesta zkázy (2006). Jeho autorem byl kanadský spisovatel Drew Karpyshyn, který byl především scenáristou v herním studiu BioWare (byl kupříkladu hlavním autorem příběhu legendární hry Knights of the Old Republic). Jelikož měla kniha Cesta zkázy úspěch, došlo i na pokračování Darth Bane: Pravidlo dvou (2007) a Darth Bane: Dynastie zla (2009). S rebootem kontinuity Star Wars v dubnu 2014 a přesunutím celého dosavadního Expandovaného univerza do kontinuity Legends vyvstala další otázka, totiž zda lze události v trilogii Darth Bane stále brát jako kanonické, když vlastně Darth Bane jako takový pochází přímo od George Lucase. V zásadě je to velmi podobné jako s postavou a románem Darth Plagueis, tedy, že je to znovu víceméně „nepopsaná“ postava s několika společnými fakty. Darth Bane sice nebyl zmíněn v žádném z celovečerních filmů, ale objevil se v šesté řadě seriálu Star Wars: Klonové války, což bylo zosobnění představy, jakou pro tuto postavu Lucas měl. Dnes tedy lze k románové trilogii Darth Bane přistupovat jako k součásti kontinuity Star Wars Legends se vším dobrým i špatným, co z toho vyplývá.

Recenzovat jedenáct let starou knihu není žádná legrace, navíc je k tomu nutné připočíst okolnosti vzniku, které sumarizuji v předchozím odstavci. Na druhou stranu je tak možné se na knihu podívat s odstupem a najít v ní buď dříve neviděné kvality, nebo naopak chyby. Jelikož jde také o knihu, kterou velká část z vás četla (i v češtině), pokusím se hlavně vypíchnout některé klíčové atributy, které přispívají k tomu, že je tato kniha taková, jaká je.

Tak předně, Darth Bane: Cesta zkázy je kniha, která v podstatě nemá kladné hrdiny, ale pouze antihrdiny. Dokonce i Jediové, kteří v knize vystupují, jsou většinou vyobrazeni jako nadutí pitomci, nebo jako ztrhaní cynici. Už to bylo ve své době něco nevídaného. Star Wars romány měly většinou velmi působivé záporáky, kteří tvořili protiváhu klaďasům, případně neutrálním „ničemům“. Bane je záporná postava, do níž se můžete vžít a které můžete fandit. Okolnosti jeho příchodu na scestí jsou nejen snadno uvěřitelné, ale také vás přesvědčí o tom, že jinak to prostě za daných okolností nešlo (na rozdíl od takového Anakina, který na výběr měl a ne jednou).

Díky tomu, že šlo ve své době o první román z pohledu Sithů, jde o knihu značně temnou a jak je u knih Drewa Karpyshyna zvykem, obsahuje poměrně dost krvavých momentů. Na jednu stranu to není ta pohádka ve vesmíru a kniha si své označení jako „pro dospělé“ zcela zaslouží, na druhou stranu to přispívá k vykreslení syrovosti, kterou občas galaxie Star Wars může oplývat.

Román je dobře strukturovaný a uhání kupředu jako blesk, přičemž představuje spoustu (staro)nových postav i míst… Tak jak se na Star Wars sluší a patří. Kniha využívá množství materiálů, které do té doby byly známé a kombinuje je smysluplně do návykového koktejlu (například okolnosti využívání jména/titulu Darth, planeta Ambria). Karpyshyn bohatě zužitkovává své zkušenosti z psaní hry Knights of the Old Republic, kdy se v ději objevují nejen planety Korriban a Lehon (Rakata Prime), ale také křižníky třídy Hammerhead (předpokládáme-li, že jde o modifikované lodě a ne ty samé, jaké se používaly před 3 000 lety). Na druhou stranu ke čtení knihy nejsou tyto znalosti třeba a knihu je možné číst, i pokud je to pro vás první příběh z období Staré republiky.

Pokud kniha něčím trpí, tak je to především předchozími zdroji vynucenou návazností na Dietzovu trilogii románových adaptací herní ságy Dark Forces (Údolí Jediů, lord Hoth, lord Kaan) a na šestidílnou komiksovou sérii Jedi vs. Sith. Právě děj komiksu je v románu Cesta zkázy plně zahrnut a je vidět, že by autor raději postupoval zcela jinak, kdyby se ho nemusel držet. I tak je zde možné najít několik odchylek v událostech bitvy na Ruusanu. Kniha odvádí skvělou práci v napravování podivností z předchozích zdrojů, nicméně se na mysl dere otázka, jak by se býval příběh vyvíjel, kdyby mohl autor popustit uzdu vlastní fantazii.

Druhé vydání této knihy v češtině, které vyšlo před několika týdny, je zaměřeno nejen nové čtenáře a na čtenáře, kteří propásli Cestu zkázy před osmi lety, ale také jako edici se znatelně vyšší kvalitou zpracování vhodné i pro majitele prvního vydání. Jelikož jde o vydání po rebootu kontinuity Star Wars v roce 2014, musejí být všechna díla opatřena pruhem „Legends“, který je odděluje od kanonických zdrojů. Pruh „Legends“ na obálce však není jedinou změnou. Výrazně se zvětšil font, takže písmo už nejsou takové „blechy“ jako v prvním vydání. Text také doznal několik dosti podstatných změn, přičemž bylo opraveno několik faktických chyb (např. technika vaapad nahrazena ranější formou juyo), několik chyb bylo opraveno i v překladu (např. doplnění různých tvorů, například i ze hry KotOR).

Román Darth Bane: Cesta zkázy se čte jako sen. Prakticky není možné se od textu odtrhnout, dokud ho nedočtete. Jde o knihu, kterou lze doporučit kterémukoli (dospělému) fanouškovi Star Wars. Bez ohledu na to, že kanonicky budou osudy Dartha Banea vypadat nejspíše docela jinak, tato kniha je skvělým čtivem v rámci kontinuity Star Wars Legends, která je pro kánon koneckonců velkou inspirací. Nové vydání v češtině pak přináší vyšší čtenářský komfort a opravení textu v přípravě na další dva díly, kterých se dočkáme na podzim.

90 %