RECENZE: Darth Maul, Syn Dathomiru

09. 04. 2019 Přidal CSWU komentářů

Darth Maul je tajnou zbraní svého mistra Dartha Sidiouse, jenž splétá složitou síť intrik s cílem oslabit Republiku a vyčkává na příležitost zasadit rozhodující úder. Maulovi však dochází trpělivost, a tak se vydá po stopách zajaté padawanky, aby konečně změřil síly s nenáviděným nepřítelem, členem řádu Jedi. Osud Maula však jeho porážkou na Naboo z rukou Obi-Wana Kenobiho neskončí a po návratu díky svému bratrovi Savagovi Opressovi a dathomirské čarodějnici Talzin začne hromadit moc v galaktickém podsvětí. Dá dohromady ty nejmocnější zločinecké organizace a zmocní se vlády na Mandaloru. Tam ho však jeho mistr porazí a zajme…

Nejnovější kniha – komiksové album, pomocí nichž se Egmont snaží vydat ty nejlepší komiksové příběhy, které jsme si v novém kánonu mohli přečíst, se zabývá sithským lordem Darthem Maulem. Zabrackého bojovníka uvidíme ve dvou pozicích. Jednak jako mladého učedníka před událostmi filmové Epizody I – Skrytá hrozba v relativně nové pětidílné minisérii Darth Maul (2017) od Cullena Bunna a kreslíře Luka Rosse. A potom je tu starší příběh Maula, coby galaktické hrozby, který se odehrává po páté řadě seriálu Klonové války. Celý čtyřdílný komiks Syn Dathomiru (2014), jehož autorem je Jeremy Barlow a kreslíř Juan Frigeri, je vlastně adaptací čtyř nikdy nezpracovaných scénářů zmíněného seriálu. Společně s románem Učeň temnoty (který taktéž vyšel v češtině) a osmi epizodami s nehotovou animací, je vlastně dalším prvkem projektu The Clone Wars Legacy, který měl po předčasném konci seriálu některé z klíčových příběhů představit v jiných formách. Seriál byl však vzkříšen a na podzim nás čekají nové díly, které Klonové války patřičně ukončí. Jelikož na ně budou nové epizody navazovat, je bezpodmínečně nutné tyto příběhy znát. Kniha je tedy zcela určitě důležitá. Jak je na tom její kvalita? To se dozvíte v hodnocení níže.

Oba dva příběhy, které tvoří nové komiksové album, jsou poměrně dost různorodé a určitě ne pouze těmi třemi roky, které jejich vydání dělí. První a novější z nich, nazvaný jednoduše Darth Maul, je v podstatě samostatný příběh, který zastihuje Dartha Maula před Epizodou I – Skrytá hrozba. Darth Maul je jedna z nejikoničtějších postav ze Star Wars, bohužel má v první epizodě velmi málo dialogů a o jeho minulosti jsme se nikdy (ani v Legends) nedozvěděli úplně vše podstatné, proto nyní, kdy je třeba znovu naplnit kontinuitu novými příběhy, byl tento komiks očekáván v míře větší než vrchovaté. V tomto ohledu však konkrétně tento komiks příliš mnoho nenabídne. Z minulosti Maula tu máme pouze jeden (přiznávám, že dosti zajímavý, díky návaznosti na seriály Povstalci i Klonové války, ale také překvapivě na komiks Zúčtování na Pašeráckém měsíci) exkurz do původu Maulovy neutišitelné touhy po pomstě. Komiks je však dosti zábavný, nápaditě pojatý a skutečně nádherně nakreslený. Kresba Luka Rosse je jednoduše překrásná, a zvláště scénu flashbacku jsem z hlavy nemohl vyhnat opravdu dlouho. Celkově mi komiks obdobím, kdy se odehrává a zapojením zločineckých organizací připomněl jiný komiks jménem Darth Maul (od Rona Marze z roku 2001), kde si Maul bere na paškál organizaci Černé slunce, kterou měl destabilizovat. Dvě drobnosti mi na příběhu přišly trochu divné (byť obě samozřejmě jde vysvětlit). První je otázka Maulova meče, kdy víme, že Sithové své meče získávají od zabitých Jediů, a druhá je otázka nájemných lovců, jejichž přítomnost mě sice potěšila, ale zase mi přijde nemyslitelné, že by je Maul po tom všem nechal prostě naživu. Komiks se mi i přes absenci přímé návaznosti na filmové epizody velice líbil a neváhal bych ho komukoli doporučit, jako zajímavou sondou do Maulovy duše.

Druhý komiks v tomto komiksovém albu je starší a jde vlastně o jeden z posledních komiksů, kterých jsme se dočkali od vydavatelství Dark Horse Comics, než byla licence komiksů vrácena tam, kde prapůvodně začala, zpět k Marvelu. Jak už je řečeno výše, příběh Syna Dathomiru je vlastně obsahem čtyř scénářů seriálu Klonové války původně určených pro šestou řadu seriálu, ale na které se nedostalo kvůli jeho zrušení. Jako takový je zcela (a jako jediný ze všech komiksů od Dark Horse) kanonický. Příběh tak navazuje přímo na celkem otevřený závěr Maulova úseku v seriálu, který končí porážkou a uvězněním Maula Darthem Sidiousem. Maulův příběhový úsek je v rámci Klonových válek obrovský a máme tu tedy celou řadu prvků, které bylo třeba posunout blíže k uzavření. Hlavně jde o zločineckou organizaci Spolek stínů a planetu Dathomir. Pojítek s Klonovými válkami má tento komiks opravdu dost a bylo tedy úkolem české lokalizace udělat ho maximálně přístupný i pro lidi, kteří seriál (jehož 2. - 5. řada u nás oficiálně nikdy neběžela) neviděli. Příběh působí oproti předchozímu velice epicky. Je tu hned několik bitev a velkých soubojů a pokud byl první první příběh spíše o působení Sithů ve stínech, tak tento komiks už je plnohodnotnou válkou. Kromě Maulovy přítomnosti se dozvíme i leccos z jeho minulosti. Kresba Juana Frigeriho je úplně něco jiného než kresba Luka Rosse, avšak je dosti realistická a nemám proti ní žádných větších připomínek. Příběh je opravdu zdařilý a taktéž ho mohu jen doporučit.

V celkovém zhodnocení jde o knihu, která je pro fanoušky Dartha Maula a potažmo i seriálu Klonové války naprostou nutností. Nové díly, které nás čekají koncem roku, budou pravděpodobně pracovat s tím, že tyto události znáte. Ani jeden z komiksů nevypráví příběh, který by byl další velkou kapitolou v rámci historie předaleké galaxie, ale na to se koneckonců už dlouho stejně nehraje. Je to vítané rozšíření řady reálií z filmů a seriálů, kterým tím dává další přidanou hodnotu. A to se počítá. Knihu velice doporučuji!

80 %