RECENZE: Star Wars: Ahsoka (s časovým odstupem)

02. 08. 2019 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Ahsoka Tano je na útěku. Poté, co se krátce před koncem klonových válek rozhodla opustit řád Jedi, žije bývalá padawanka mezi obyčejnými lidmi galaxie a snaží se vyžít z běžného povolání mechaničky. Po úniku jisté smrti během zrádného rozkazu 66 zakotví na měsíci Raada na Vnějším okraji, jehož farmářské obyvatelstvo trpí pod imperiální nadvládou. Ahsoka stojí před dilematem, zda nechat své přátele trpět, nebo jim pomoct a odhalit se jako Jedi…

Román pro mladé čtenáře Star Wars: Ahsoka od spisovatelky E. K. Johnston je příběhem částečně přemosťujícím období mezi posledním objevením Ahsoky Tano na konci páté řady seriálu Star Wars: Klonové války a prvním objevením na konci první řady seriálu Star Wars Povstalci. Současně jde o skvělou přípravu na připravovanou závěrečnou řadu Klonových válek. Přečtěte si hodnocení knihy, která právě vychází u nakladatelství Egmont.

S určitou dávkou nostalgie vzpomínám, jak jsme na CSWU před deseti lety poprvé informovali o tom, že hrdinkou připravovaného seriálu Star Wars: Klonové války bude i Ahsoka Tano, mladá padawanka nikoho jiného než Anakina Skywalkera. Již tato informace vyvolala neuvěřitelné pozdvižení a řada lidí Ahsoku jako postavu nepřijala doposud. Na druhou stranu se našlo ještě více lidí, kteří si v tuto mladou Togrutku oblíbili (mě nevyjímaje) a těžce nesli rozloučení s ní na konci páté řady předčasně ukončeného seriálu. O to větší radost jim pak udělalo znovuobjevení v navazujícím seriálu Star Wars Povstalci. Kniha Ahsoka od autorky E. K. Johnston si klade za cíl osvětlit, jak se Ahsoka z bývalé padawanky Jedi stala povstaleckou agentkou s krycím jménem Fulcrum.

Pokud máte dobrou paměť a už jste očima zabloudili k hodnocení, možná si vzpomenete, že jsem knihu původně v době vydání ohodnotil o malinko hůř než teď po letech. Vysvětlím proč. Jelikož byl seriál Klonové války předčasně ukončen, na mnoho dějových linií se již nedostalo, byť některé z nich byly uvedeny dodatečně v rámci projektu The Clone Wars Legacy (osm epizod s nehotovou animací, komiks Syn Dathomiru a román Učeň temnoty). K některým vypuštěným dějovým liniím patří i několik příběhů s Ahsokou, které celkem pečlivě mapují její osudy až do rozkazu 66. O těchto dějových liniích jsme se dozvěděli řadu informací v rozhovorech s tvůrci seriálu a řada lidí (včetně mě) očekávala, že tyto příběhy budou zpracovány v knižní podobě románu Ahsoka, tak jak jsme již byli zvyklí z The Clone Wars Legacy. V tomto smyslu se bohužel také vyjadřovaly první zavádějící anotace knihy, které slibovaly „vše co se s Ahsokou dělo mezi pátou řadou Klonových válek a první řadou seriálu Povstalci“. A zde právě padla pověstná kosa na kámen.  Román Ahsoka v zásadě vypráví lineárním příběhem, který se celý odehrává zhruba rok po skončení klonových válek a pořád dobrých 13 let před seriálem Povstalci a kromě toho jsou zde krátká a často nesouvisející interludia (po vzoru trilogie Aftermath), z nichž první dvě pouze malinko nastiňují, co se vlastně s Ahsokou dělo během tolik zmiňovaného obléhání Mandaloru.

V podstatě jediná a největší tehdejší výtka této knize směřovala k tomu, že mi neustále předkládala údobí Ahsočina života na Thabesce a Raadě, na které jsem byl v době největšího očekávání zvědavý nejméně. Také jsem měl pocit, že se tyto pasáže docela vlekly a ve frustraci, v níž jsem se nacházel, mi byly celkem lhostejné i osudy Ahsočiných nových přátel z řad obyčejných obyvatel galaxie. Interludia můj zájem jen tak tak udržela až do druhé poloviny knihy, která už je přece jen o poznání zajímavější. Pohledem zpět a s vědomím toho, že se chystá dokončení seriálu Klonové války, se celá situace mění a po přečtení po letech mi možná i pomalejší první polovina přišla o trochu lepší. Minimálně jde o poutavou exkurzi do životů obyčejných obyvatel galaxie a také to, jak se vyrovnávají se změnou režimu. Kniha mi v mnohém připomněla skvělé romány Kenobi a Nový úsvit, které měly částečně podobnou premisu. Romány Johna Jacksona Millera (první z nich je z kontinuity Legends) se mi však v tomto ohledu líbily nesrovnatelně více.

Tolik k jedinému (a dlužno přiznat subjektivního) záporu knihy a teď pro změnu to, co je na ní skvělé. Tak předně jde o skvělý příběh toho, jak si mladá veteránka našla cestu k povstalcům. Označení „pro mladé čtenáře“ je podobně jako u Ztracených hvězd zcela zbytečné, protože kniha se po obsahové stránce nijak neomezuje. Autorka skvěle vykresluje Ahsočino odhodlání najít si novou cestu životem bez ohledu na překážky kladené Impériem a dojde i na velmi emotivní chvíle. Třebaže se tu nedozvíme mnoho o tom, co se dělo mezi ní/řádem Jedi/Maulem/planetou Mandalore/kapitánem Rexem, dozvíme se jiné věci. Některé byly docela šokující a v rámci nového kánonu překopaly některé skutečnosti známé z Legends (problematika krystalů Kyber) a některé připravily půdu pro to, co jsme viděli později v Povstalcích nebo i v materiálech navázaných na nové filmy Síla se probouzí a Rogue One.

V celkovém zhodnocení je to určitě kniha, jejíž existence je (i přes mé tehdejší zklamání pramenící z přehnaných očekávání) více než ospravedlnitelná s ohledem na to, jak důležitou postavou se Ahsoka Tano ve Star Wars postupem let stala. Jakožto autorčina prvotina ve světě Star Wars si román nevede vůbec špatně a jsem rád, že dostala šanci napsat i další knihu. Příběh o přerodu Ahsoky, který občas působí komorním a zpočátku rozvláčným dojmem, lze doporučit především fanouškům této postavy. Pokud se tedy o Ahsoce Tano chcete dozvědět více, hlavně v přípravě na připravovanou poslední řadu Klonových válek, tato kniha by neměla uniknout vaší pozornosti.

70 %