RECENZE: Star Wars: Catalyst: A Rogue One Novel – audiokniha

26. 01. 2017 Přidal CSWU komentářů

Touto recenzí bych rád začal na CSWU nepravidelně hodnotit Star Wars audioknihy. Předem se musím přiznat, že až na několik světlých výjimek mne SW knihy doposud příliš nezaujaly, ale po nadšených recenzích nového kánonu zde na CSWU jsem se rozhodl jim ještě dát šanci. A dobře jsem udělal. Jelikož většinu papírových knih naleznete recenzovaných již dříve, zaměřím se v textu především na technické provedení a srozumitelnost, což, jak předpokládám, právě posluchači audioknih ocení.

Příběh Catalystu se točí kolem vývoje Hvězdy smrti a začíná ještě v období klonových válek. Jakkoli se může zdát, že téma výzkumu a vědy může být nudné, tak to je zde podáno velice plasticky, zábavně a to i díky velice věrohodně napsané a ne-černobílé ústřední trojici postav (Krennic, manželé Ersovi). Atmosféra knihy je dobrá a spousta motivů (a také názorů postav) v rámci SW univerza novátorsky osvěžující. Ačkoli tušíme, kam se příběh bude ubírat, tak otázky „jak a proč?“ jsou dostatečnou motivací k tomu, aby příběh neztrácel pro posluchače na zajímavosti.

Jistý problém jsem měl s akčními scénami – je jich málo, jsou napsané dobře, mají v ději jistý význam, přesto na mne působily v knize až rušivě. Jsou to Star Wars, takže se nějaká akce dá očekávat, ale pasáže ohledně výzkumu, bravurní úvahy nad krystaly (věda vs. Síla), a především Krennicovy a později i Tarkinovy intriky jsou napsány tak poutavě, že akční scény čtenáře až vytrhávají z tempa. Knize by tak podle mne slušelo ucelenější pojetí, je ale otázka, nakolik by pravidelný SW čtenář absenci akce toleroval. Obdobně je poněkud slabší dějová linie pašeráka jménem Has Obitt, jakkoli je tato postavu v závěru dějově důležitá.

Knihu namluvil v nezkrácené verzi Jonathan Davis, veterán SW audioknih. Tempo je sice poněkud pomalejší, ale to koresponduje s dějem založeným na konverzacích a popisech. Práci s hlasem se nedá nic vytknout, Davis velice dobře a konzistentně odlišuje dikcí či výškou hlasu jednotlivé charaktery. Velice obdivuhodná je i snaha napodobit hlas skutečných herců z Rogue One, což se daří velice trefně a vkusně. Srozumitelnost je i pro cizince mluvícího anglicky výborná a případné potíže bych tak viděl spíše u méně zkušených angličtinářů, neboť text knihy občas zabrousí ke složitějším výrazům, což je ale vzhledem k tématu pochopitelné. Jednoznačnou výhodou je délka kapitol kolem 30 minut, což je optimální délka pro pravidelné poslouchání, například cestou do práce.

Nahrávka je místy doprovázena hudbou (resp. některé důležité scény jsou zakončeny několika známými takty), zvukovými efekty a výjimečně projde úpravou i hlas Jonathana Davise (stormtroopeři, někteří obzvlášť exotičtí ne-lidé). Osobně nejsem velký příznivec těchto efektů v audioknihách, myslím, že se tím „čtenář“ ještě více vzdaluje požitku, jaký by měl při četbě klasické papírové knihy. Přesto v první polovině knihy jsou efekty a hudba používány střídmě a dá se říci, že děj vhodně doplňují a líbily se mi. V poslední třetině knihy je ale efektů a doprovodných zvuků až zbytečně moc a pro našeho čtenáře je i zásadní, že občas mohou i zvýšit náročnost porozumění poslechu, byť zkušený posluchač anglického jazyka určitě zaskočen nebude.

Román Catalyst nemohu než doporučit. Stran příběhu nelze knize mnoho vytknout, a pokud se vám líbil film Rogue One, tak budete spokojeni. Nejde sice o nějaké revoluční čtení, ale síla příběhu tkví v detailech, nápadech, kvalitních dialozích a trochu jiném pohledu na univerzum Star Wars. Osobně mne trochu mrzí, že kniha nešla ještě více cestou rodinné drama / vědecký thriller, byť chápu, že to by byl asi moc odvážný krok a je zřejmé, že účel knihy byl především obohatit film. Jonathan Davis předvedl excelentní výkon, který v závěru lehce kazí, podle mne, až zbytečně moc zvukových efektů. Ačkoli je přednes plynulý a v pomalém tempu, knihu bych doporučil spíše zkušenějšímu posluchači anglického jazyka, ostatně je založena především na rozvinutých dialozích, někdy je použit i odbornější termín. Závěrem musím říci, že bude-li nový kánon alespoň zčásti vypadat takto, tak budu muset svůj, poněkud negativní, názor na SW knihy přehodnotit.

Hodnocení

kniha: 80 % provedení audio části: 80 %

Adam Kopecký