Recenze: Star Wars: Darth Vader: Vader

31. 08. 2015 Přidal CSWU komentářů

Nastal čas vzpoury. Povstalecké lodě útočící ze skryté základny na měsíci Yavinu dosáhly šokujícího vítězství nad právoplatně vládnoucím Galaktickým impériem. Absolutní prostředek Impéria k uchování míru, Hvězda smrti, byl zničen z důvodu nepředvídané technické závady a bez něj je spravedlnost v galaxii ohrožena. Vypuká chaos. Po devatenáct let od vyhlazení Jediů a své bolestivé proměny na vulkanickém Mustafaru sithský lord Darth Vader sloužil svému pánovi. Avšak nyní císaře zklamal a musí za to nést následky…

Autorem příběhu první šestidílné knihy, nazvané jednoduše Vader, je Kieron Gillen a již pohled na jeho dílo u Marvelu budilo naději, že základní prvky zvládne – Thor (fantasy & sci -fi), X-Men (nadaní jedinci) a Iron Man (chlápek v brnění). Autorem kresby je pak Salvador Larocca, známý pro svou Fantastic Four, X-Treme X-Men nebo Invincible Iron Man. Darth Vader patří k prvním vlaštovkám nového kánonu a k prvním krokům Marvelu ve vzdálené galaxii vůbec (tedy k prvním krokům po čtvrtstoletí). Základem je tedy kombinace známého s novým – odkazů na obě filmové trilogie a současně opatrné představování nových originálních postav a témat z dílny Marvelu.

Úvodní příběhový úsek série Darth Vader, pojmenovaný jednoduše Vader, působí v rámci provázání s komiksovou sérií Star Wars na první pohled poněkud „přeplácaným“ dojmem, přesto se ale autor Kieron Gillen snaží zasadit druhou hlavní linku příběhu, tj. Vaderovo pátrání po povstaleckém pilotovi, který zničil Hvězdu smrti, do širších souvislostí. Nejsem příznivec originality „za každou cenu“, ale ve finále jsem nucen docenit to, že hlavní motiv série, tj. zvrácenost plynoucí ze spojování organických a syntetických prvků (otázka kyborgů) je vlastně geniálním prvkem.

Oba první příběhy obou komiksových sérií jsou provázány hlavně na začátku a o to víc na konci, kdy se prakticky jedná o totožnou scénu, zobrazená perspektivou různých postav. Koneckonců proč ne, když jde o tak zásadní událost. Pochopitelně jde o událost, kterou jsme již dříve viděli v Legends, musím však říct, že tato verze události je více svázaná s filmy a tedy možná i lepší (to však je na individuálním názoru protože komiks Vader’s Quest byl přijat svého času rozporuplně).  Pokud se perspektivy týče, autor si neodpustil napsat úvodní odlétající titulky kompletně z imperiálního pohledu. Je to dle mého názoru pěkná variace na všechna ta „zlé Galaktické impérium“ a „povstalecké bojovníky za svobodu“ známé z filmových epizod.

Stejně jako v sérii Star Wars i zde je na každé stránce cítit láska ke světu Star Wars. Například úvodní scéna Vadera je parafrází známé scény z epizody Návrat Jediů. Pracuje se tu ale i s dalšími motivy, které pomalu přináší nový kánon (např. organizace Droid Gotra, syndikát Crymorah) Přesto se autoři nebojí přicházet s novými skutečnostmi. Tichá „vzpoura“ Vadera vůči císaři projevující se snahou o naverbování vlastních sil (a koneckonců i císařovy vlastní tajné plány), je dle mého soudu něco, na co je třeba přistoupit a přijmout. Na druhou stranu se jedná o něco zcela nového, co jsme dosud ve Star Wars neviděli. Snaha o rozšiřování skutečností představených ve filmech je také chvalitebná. Mám tu na mysli hlavně velkogenerála Tagga, jehož mocenské přetahování s Vaderem má velmi kruté důsledky a rovněž třeba osud Geonosis. (A propos, komu se zdá hodnost „velkogenerál“ divná, vězte, že tato hodnost se již kdysi objevila ve hře Force Commander a od té doby byla několikrát potvrzena v encyklopediích.)

Zcela novou postavou je pak archeoložka Aphra, která se specializuje na reaktivaci dávných typů droidů. O unikátnosti této postavy není pochyb. Její představení mě pak naprosto odrovnalo, protože se jedná o parafrázi úvodní scény z filmu Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy. Na rozdíl od slavného archeologa s kloboukem a bičem však doktorka Aphra není kladnou postavou. Je to asi jako kdyby se Indy dal na profesionální vykrádání hrobek (toto není narážka na Laru Croft  ;-) ). Aphra je také Vaderovou fanynkou (že by paralela s Kylem Renem z filmu Síla se probouzí? Uvidíme…) a svou „hubatou“ vyřídilkou výborně doplňuje málomluvného Vadera. Dosti toho také namluví „protokolární“ droid 0-0-0, který je po vybavení behaviorální maticí úžasně sadistický a protože také musí mluvit za „astromechanického“ (vražedného) droida BT-1, máme tu výbornou „temnou“ variaci na dvojici C-3PO a R2-D2.

U těchto droidů však vyvstává jeden z mála nedostatků a to, že je málo vysvětlena tzv. Tarkinova iniciativa. Z tohoto programu oba droidi vzešli (a ano, je velmi silně naznačeno, že jde o „toho“ Tarkina), nicméně matice 0-0-0 je stará stovky let a nezbývá tedy než se domnívat, že jde o dlouhodobý projekt rodu Tarkinů táhnoucí se hluboko do časů Republiky. Když už jsme u záporů, zpočátku mi úplně nesedělo, že jde pravděpodobně vůbec o první rozhovor Vadera a císaře poté, co byla zničena Hvězda smrti. Pokárání Vadera by se tak odehrálo až po událostech na Cymoonu 1, což je několik týdnů po Nové naději. Ano, je možné, že těsně po Yavinu proběhla jen nějaká krátká rozmluva (viz Robot Chicken :-) ), ale vysvětlení mi tu prostě chybí.

Rozhodně je potěšující velká návaznost na prequely, resp. ukazování těch částí Vaderovy osobnosti, které jsme v původní trilogii neviděli, ale které byly charakteristické pro Anakina Skywalkera. Román Lords of the Sith nám Vadera znovu představil jako až nadlidsky skvělého pilota, komiks Darth Vader nám rovněž připomíná značnou technologickou zručnost. Brada mi spadla až na podlahu, když jsem uviděl Vaderovu osobní loď (pozor, nemyslím tím jeho stíhačku). Nejprve mi to přišlo velmi nepatřičné, ale v kontextu historie Anakina Skywalkera jde o zdůvodnitelnou volbu.

Příliš mě osobně nenadchla Laroccova kresba, resp. coloring Edgara Delgada a na sérii o nejznámějším Temném pánovi ze Sithui bych si představoval něco malinko temnějšího. Paradoxně mi některé momenty připomněly (taktéž vizuálně nepříliš zdařilý) komiks Vader’s  Quest). Ale v žádném případě nejde o nic, co by vám zkazilo požitek ze čtení.

Vezmu-li to kolem a kolem, máme zde začátek série se značným potenciálem i ambicemi zmapovat činy i myšlenky Dartha Vadera. To určitě není v roce 2015 snadný úkol a je tedy třeba výsledek zhodnotit velice kladně. V době, kdy mají různí autoři za úkol znovu a kanonicky zaplnit bílá místa na časové ose Star Wars si vydavatelství Marvel vede nadmíru dobře. Jen tak dál!

90 %

Na sérii Darth Vader Marvel předvedl, že dokáže ke Star Wars přistoupit s respektem, ale současně i s novými nápady a jinými úhly pohledu. Po událostech Epizody IV a prvních čísel komiksové série Star Wars upadl Darth Vader v nemilost. Jeho novým nadřízeným je generál Tagge (se kterým měl na palubě Hvězdy smrti spor v ikonické scéně Epizody IV) a císař navíc před ním skrývá nějaký svůj projekt. Tuto hru však mohou hrát dva, proto i učedník něco svému mistru zatajil – pilot, který zapříčinil zkázu Hvězdy smrti, byl mimořádně Silou nadaný jedinec. A Darth Vader jej hodlá najít. Mezitím však musí plnit úkoly muže bez vize a fantazie a připravovat se na střet se svým mistrem…

Série Darth Vader, kniha první. Od Marvelu jsem na úvod čekal hlubokou poklonu směrem k původní trilogii, ale hned první číslo v tomto směru může vyrazit dech. Nebyly to jen nenápadné odkazy či design, komiks si mě zcela získal rozhovorem gen. Tagga a Darth Vadera o Tarkinovi. Jako by pokračovala jejich „diskuse“ z Epizody IV a já si uvědomil, jak úchvatná ta scéna ve filmu byla. Jestliže dokáže komiks takovým způsobem pracovat s filmovou předlohou, kterou v tomto konkrétním případě úžasně rozšířil, pak se máme na co těšit.

Slabinou i silnou stránkou současně je propojení série se sérií Star Wars. Jen v případě, že komiksy čtete paralelně, lze si naplno užít všechny nuance a vychutnávat si překvapivě košatý příběh naplno. Jakkoli totiž působí Darth Vader přímočaře, příběhové odbočky nelze přehlédnout.

Přirozeným hlavním hrdinou je Darth Vader. Příběh skvěle zkoumá jeho postavení v Impériu. Galaxie nemá tušení o císařově skryté identitě (jak nám ukázal román Lords of the Sith), takže Darth Vader nemůže mít oficiální postavení imperátorova učedníka a není ani držitelem žádného úřadu. Temný pán tak sice budí obavy a strach, ale jeho postavení je zcela závislé na císařově vůli. A Darth Vader se navíc stále učí, co to znamená být Sith. Vidíme jej, jak v bojích skutečných, tak politických, tváří v tvář nepříteli konkrétnímu i skrytému, poznáme jej jako stratéga i mikromanažera. A ve všech těchto rolích je výborný.

Zcela novou postavou je dr. Aphra, vesmírná archeoložka. Sympatická variace na Indianu Jonese si vás získá od první vteřiny. Ale dojmy občas klamou. Aphra nás sice dokáže často pobavit, ale nejednou nám připomene, že chladné hlubiny vesmíru nejsou místem příjemným. Její vztah s Darthem Vaderem sice pobaví, ale ještě častěji nám připomene, s kým vlastně máme čest. Aphra je nakonec komplexnější charakter, než by se mohlo na první pohled zdát.

Příběh knihy první mě zaujal, ačkoli musím přiznat, že odhalení, co to vlastně císař tropil, mě nemálo zarazilo (stejně jako návštěva Geonosis). Ale osobní pocity stranou, pomalu zatuchajícím světem Star Wars zavanul nový, čerstvý vítr. Propojení s paralelní sérií Star Wars funguje skvěle a naznačená cesta k Epizodě V slibuje do budoucna nejeden skvělý příběh.

80 %