RECENZE: Star Wars: Imperiální komando: 501. legie

25. 04. 2016 Přidal CSWU komentářů

Klonové války skončily, rytíři Jedi byli zdecimováni a Republika padla. Z republikových klonů se nyní stali imperiální stormtroopeři a jsou vysláni proti svým bratrům, kteří byli proti prohnilému režimu úplného konce Republiky. Pro ty, kteří mají důvod prchat před novým Galaktickým impériem, tedy mandalorianský „klan“ Skirata a zbylé rytíře Jedi, boj o přežití teprve začíná.

Pětidílná knižní série Republikové komando od autorky Karen Travissové navazuje na stejnojmennou počítačovou hru Republic Commando z roku 2005, má však jiné hlavní postavy a také děj se ubírá do mnohem větší šíře, přičemž značný důraz je kladen především na kulturu Mandalorianů, která v nyní nekanonických Star Wars Legends tvořila významnou složku při výcviku klonovaných komand. Poslední díl série, označený jako Imperiální komando: 501. legie vyšel i v češtině u nakladatelství Egmont a v následující recenzi se dočtete, zda se vám její pořízení vyplatí, či nikoli. Kromě toho jsme pro vás připravili ještě obecnější článek o sérii Republikové/Imperiální komando, včetně toho, jak by celá sága bývala měla končit.

Tato recenze by vlastně mohla být velmi krátká. Čtenáři nechť jsou rozděleni do dvou množin, přičemž první předchozí knihy četla (případně je schopna doplnit si předchozí čtyři díly) a ta druhá nikoliv. Doporučení koupě by pak šlo hlavně za tou první skupinou. Noví čtenáři do knihy sice také mohou proniknout, ale značné množství postav a osudů bez postupného dávkování může někoho i odradit. Nové čtenáře může zmást to, že se se kniha už nejmenuje Republikové komando, což navozuje zdání zcela nové série (navíc se svého času objevovaly fámy, že toto je knižní přepis děje zrušené hry Imperial Commando). Opak je však pravdou a tato kniha je ve všech ohledech pátým dílem série se vším všudy a „Imperiální komando“ se kniha jmenuje pouze z důvodu přehoupnutí příběhu do imperiální éry.

POZOR, NÁSLEDUJÍCÍ ČÁST MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY OHLEDNĚ DĚJE PŘEDCHOZÍCH DÍLŮ!

Román Imperiální komando: 501. legie navazuje přímo na předešlý díl Republikové komando: Rozkaz 66. Uplynulá doba je v řádu týdnů. Sledujeme osudy různorodé skupiny žoldáků, dezertérů z řad republikové armády i přeživších Jediů pod vedením Kala Skiraty na Mandaloru a ve stejnou dobu zde máme klony, kteří zůstali v imperiální armádě, mezi nimi i zbývající členy jednotek republikových komand Omega a Delta, kteří nyní slouží v útvaru speciálních jednotek v rámci 501. legie Dartha Vadera. Ta má za úkol dopadnout armádní dezertéry a uprchlé rytíře Jedi. Člen komanda Darman, který truchlí nad smrtí své jediské ženy a odloučením od svého syna je zdrcený vnitřně rozervaný a jeho loajalitě se dostane velmi krutých zkoušek. Podobná morální dilemata však prožívá i jeho rodina na Mandaloru.

Pokud jste četli předchozí díly série, tak tato tlustá kniha není žádnou výjimkou z pravidla, že se jedná o velmi solidní příběh zasazený do předaleké galaxie, který ocení hlavně ti, kteří se Star Wars rádi zabývají do hloubky a mají rádi odkazy na starší romány a komiksy, odehrávající se ovšem později. Opět tu máme mandalorianského bojovníka Fenna Shysu ze starých marvelovských komiksů či knihy Luke Skywalker a stíny Mindoru, jediské disidenty Djinna Altise a Callistu, známé z knih tzv. Callistiny trilogie. Z autorčiných dřívějších povídek je tu Sa Cuis, Císařova ruka. Jsou tu ale i dvě rytířky Jedi ze zdrojů chronologicky předcházejících a to Kaminoanka Kina Ha (zmíněná ve Star Wars RPG) a Tallisibeth Enwandung-Esterhazy neboli Stopařka, známá z románu Yoda: Temné setkání. Ve finále jde v kombinaci s Travisové vlastními postavami o obrovský panteon a Travissové náleží obdiv za to, že se zvládne věnovat velké většině z nich.

Jako o předchozích knihách i o této je možné říct, že se jedná o dobrodružství prosté známých filmových postav (pokud nepočítáme ve filmu se sotva mihnuvší postavy Ko Sai a Tarffula). Zde se sice letmo mihne Darth Vader, ale jinak se o známých reáliích dozvídáme pouze na bázi zmínek. I to je pro někoho možná jistou nevýhodou, ale řada těch nejlepších románů ze Star Wars také obsahovala pouze minimum filmových postav (viz např. série X-wing).

Pokud mi na knize něco vadilo, pak v zásadě to, jak je po vzoru předešlých knih Travissové občas silně protijediská. Nepatřím k lidem, kteří všechny Jedie nekriticky obdivují a mám neskonale rád i knihy z pohledu temné strany, ale tato kniha (a potažmo celá série) dává prostřednictvím hlavních hrdinů najevo stanoviska samotné autorky. A několik reálií mi přišlo trochu přitažených za vlasy jako příliš idylický život v Kyrimorutu (plus vznik rodinných vztahů mi trochu připomněl český film Trhák) nebo postava velitele Rolyho Melusara, který je zvláště díky svému původu ohromně zajímavou postavou, ale jinak se jeho tajná agenda v rámci imperiálních sil jeví jako krajně nepravděpodobná. Tyto věci však na kvalitách knihy mění jen málo a dají se překousnout.

Ačkoli se tedy leckomu nemusí scény poklidného života Skiratova „bratrstva kočičí pracky“ zamlouvat, daleko podstatnějším problémem románu zůstává, že je to poslední díl série. Ano, druhý díl Imperiálního komanda skutečně už nikdy nebude. Autorka Karen Travissová se s Lucasfilmem nerozešla právě v dobrém a stalo se tak právě před napsáním poslední knihy. Částečným důvodem byl i její nesouhlas se změnami v kánonu související s jinou představou George Lucase o Mandalorianech pro seriál Klonové války, ale důvodů bylo pochopitelně více. Z pohledu nového kánonu některé věci přímo odporují (mandalorianská kultura v době klonových válek, nemožnost odmítnutí rozkazu 66), ale řadu z nich by šlo dodatečně „retconovat“. Zdaleka nejhorší je tedy to, že v knize je vyřešeno jen několik málo dlouhodobých zápletek a zbytek měl počkat do dalšího dílu (či dílů). Je tedy otázka, zda vůbec číst příběh, který už nikdy nebude plně dokončen. Zde bych podporoval názor, že „i cesta může být cíl“ a jednotlivé díly za přečtení stojí díky osobitým kvalitám každé jednotlivé knihy. Pokud by i přesto někoho zajímalo, jak by se příběh býval byl vyvinul, máme pro vás již dříve zmíněný zvláštní článek na toto téma.

V celkovém zhodnocení jde o velmi solidní knihu ze staré školy starého expandovaného universa Star Wars, která poskytne zábavu na dlouhý čas a přináší další porci povídání o svébytné kultuře Mandalorianů a osudech někdejších republikových komand a přidružených postav, které nám už před jedenácti lety tak učarovaly.

80 %