Recenze: Star Wars: Jedi: Fallen Order (pohled nazpět)

16. 08. 2020 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Klonové války skončily. Galaktickou republiku nahradilo zlé Impérium pod vedením Sithů, kterým se konečně povedlo dokonat svou pomstu na řádu Jedi. Pět let po nástupu Impéria stále probíhá hon na Jedie, kteří unikli Velké jediské čistce. Jedním z nich je i Cal Kestis, bývalý padawan Jedi, který se před kádrem obávaných imperiálních inkvizitorů skrývá na světě vrakovišť jménem Bracca…

První kanonická hra Star Wars čistě pro jednoho hráče z dílny studia Respawn (pod megakorporací EA) jménem Jedi: Fallen Order vyšla v listopadu 2019 na PC, Playstation 4 a Xbox One. My se u příležitosti dokončení fanouškovské češtiny (viz níže) v recenzi podíváme nazpět na tuto hru a snad i poskytneme pár podnětů k jejímu (opakovanému) hraní.

Musím se přiznat, že když jsem se poprvé doslechl o tématu hry, moje očekávání nebyla nikterak vysoká. Prvotní informace hovořily o období krátce po Epizodě III: Pomsta Sithů, kdy jsme měli sledovat Jedie na útěku. Všechno dlouhý čas napovídalo tomu, že jde o hru podobnou ponejvíce Star Wars: The Force Unleashed, která ve své době svůj díl kontroverze také přinesla, hlavně svým přehnaným stylem a také představením reálií, které byly v rozporu s do té doby platným kánonem (přesněji řečeno kánonem oficiální kontinuity, který byl níže než filmy). Osobně mi také příliš neseděl „skákačkový“ styl hry, byv odkojen 3D akčními hrami ze série Jedi Knight.

Přesto jsem však vývoj hry pozorně sledoval a čím víc se blížilo vydání hry, tím víc se ukazovalo, že tato hra bude něčím trochu jiným. Dost možná i něčím o dost víc. Jakýmsi řízením osudu (nedostatkem času v reálném životě způsobeném prací na řadě paralelních projektů Star Wars) jsem se ke hře dostal až řadu týdnů po vydání. Když jsem si hru konečně nainstaloval, seznal jsem, že jde o naprosto výjimečný kousek, který snese i srovnání s tituly ze zlatého věku Star Wars her (nápověda: ten už je dávno pryč).

Hra připomíná kombinaci titulů Star Wars: The Force Unleashed, Dark Souls a Uncharted. Totiž běhání po herním světě čistě se světelným mečem, s nímž lze provádět různá bojová komba, na druhou stranu to však není jen pouhé sekání a velmi záleží na načasování útoku, krytí a uskočení, které mnohdy není žádná legrace. Pár „zaspání“ s sebou po pár úderech a vyčerpání stimulantů nese sankci v podobě smrti postavy a v nutnosti nahrát hru na jednom z pevně daných meditačních míst, kde se také hra ukládá. A konečně nejde pouze o bezduchá běhání a kosení nepřátel, ale při své cestě se musíte vypořádat s neschůdným prostředím a obtížné skákání za využití schopností Síly (jako je zpomalení či přitáhnutí) se stane vaším denním chlebem, nehledě na nejrůznější starodávné hádanky a pasti jako vystřižené z Indiany Jonese.

Pokud jde o příběh, tak ten sice sledujeme z pohledu zbrusu nové postavy, sympatického Cala Kestise (herec Cameron Monaghan), který má na své cestě rovněž zbrusu nové společníky a ocitneme se pouze na třech dříve známých planetách, ostatní jsou taktéž nové. Přesto je hra velmi pevně ukotvená v reáliích příběhů Star Wars. A to nikoli pouze filmových epizod, ale především seriálů Star Wars: Klonové války a Star Wars: Povstalci. Některé herní reálie byly už krátce předtím představeny v komiksové sérii Darth Vader: Temný pán ze Sithu (první svazek této skvělé série vyjde v češtině ještě letos!). Řada přejatých reálií je však většinou vysvětlena, takže si hru může zahrát i ten, kdo zná pouze filmy. Při tom všem však hra představuje i spoustu nového a příběh, ač je mnohými degradován tvrzením, že se zbytečně drží při zdi, má alespoň pro mě ten správný mix citu po obrovský sdílený vesmír a představení nového příběhu.

Abych tu však nepěl jen samé ódy, tato hra, až velice zdařilá, není bez prostoru pro zlepšení (například už do očekávaného druhého dílu). Řadě lidí se nelíbila absence rychlého cestování povinnost projít po splnění cílů celou planetou zase k lodi (byť hra obsahuje řadu odemykatelných zkratek, které cestu zpět dokážou také poměrně zkrátit). Dále bych si představoval rozšíření možností přizpůsobení vzhledu, protože Calova ponča, ač řada z nich vypadá úžasně, se přece jen za nějakou dobu přejí. A konečně moje výtka směřuje i k tie-in komiksu jménem Dark Temple, který hru předcházel, a přestože obsahoval některé herní reálie, byl mimořádně nezajímavý a velmi mě na podzim zklamal. Určitou spojnici se hrou lze překvapivě najít až po odehrání větší části hry.

Když to vezmu kolem a kolem, tak jde o naprosto výjimečný herní počin, jenž dává vzpomenout slavných časů singleplayerových her a jehož úspěch u hráčů dává velkou naději, že se kvalitní hry pro jednoho hráče ještě do propadliště dějin zmizet nechystají. Já budu studiu Respawn držet palce při tvorbě druhého dílu. Všem, kdo hru nehráli, velice silně doporučuji ji zkusit a ti, kteří ji hráli, mohou ještě jednou zažít kouzlo objevování starodávných světů v předaleké galaxii.

90 %

Fanouškovská čeština:

Tato zpětná recenze byla z velké části ovlivněna nedávným dokončením fanouškovské češtiny pro PC verzi této hry, kterou vytvořil Farflamův tým. Já jsem se na ní z důvodu svého nadšení hrou taktéž podílel a mojí prací bylo zkontrolovat všechny herní texty, aby byly v souladu s oficiální českou lokalizací Star Wars filmů, seriálů, románů a komiksů. Do toho hra obsahuje spoustu narážek, žertíků a easter eggů, které vyžadují extrémní znalost reálií Star Wars. A konečně samozřejmě spolupráce funguje oběma směry a řada termínů poprvé do češtiny přeložených ve hře se následně objeví v dalších dílech Sta Wars. Rozhodně se po nainstalování můžete těšit na terminologickou propojenost, která rozhodně není u neprofesionálních překladů standardem. Češtinu můžete najít na profilu na portálu PrekladyHer.cz.