RECENZE: Star Wars: Kenobi

20. 05. 2016 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Obyvatelé planety Tatooine mají velmi těžký život. Jako by nestačilo nesnesitelné horko a nedostatek vody, musejí se osadníci bránit i zuřivým útokům tuskenských nájezdníků, krutých loupeživých nomádů z pouště. Do těchto podmínek přichází tajemný cizinec Ben, který má k pobytu na vyprahlém světě své tajné důvody...

Jeden z posledních románů expandovaného universa Star Wars (dnes Legends), který vznikl krátce před rebootem kontinuity, se zaměřuje na příběh mistra Jedi Obi-Wana Kenobiho velmi krátce po událostech filmové Epizody III – Pomsta Sithů. Kniha od spisovatele Johna Jacksona Millera, kterou je možné označit téměř za western, se nyní díky nakladatelství Egmont dostává i na pulty českých knihkupectví. To, co můžete od knihy čekat a komu je její čtení určeno, prozradí tato recenze.

Vzpomínám si, že když byla kniha Kenobi, první „westernový román" ve Star Wars, v roce 2012 ohlášena, neuměl jsem si představit, čím novým by tato kniha přispět do obrovského universa Star Wars. Koneckonců právě období krátce po událostech Epizody III bylo z celé doby Obi-Wanova pobytu na Tatooinu zdokumentováno zdaleka nejlépe. Několik povídek, románů pro mladé čtenáře, jeden vzpomínkový sešit v komiksové sérii Legacy a kapitola v románu Temný lord: Zrod Dartha Vadera (ten vyšel i u nás) nám poskytlo celkem podrobný obraz toho, jak si mistr Kenobi na pouštní planetě vedl.

O to je obdivuhodnější, že se Johnu Jacksonu Millerovi příběh povedlo do tohoto „zasekaného" období nacpat a to dokonce velmi smysluplně i když, nutno přiznat, velice opatrně. V celkovém sledu událostí se román odehrává v tom „nejbezpečnějším" období, tedy kdy Obi-Wan stále věří tomu, že je Anakin mrtvý a dosud nezjistil, co jeho bývalý padawan udělal Tuskenům. Dalším bodem ve prospěch opatrnosti je to, že tento příběh je po vzoru westernu primárně příběhem obyvatel Tatooinu a pouze minimum prostoru dostává dění z pohledu Obi-Wana, který je v úloze tajemného cizince, o němž nikdo (kromě čtenáře) nic neví. Pro někoho to může být malinko zklamáním, ale já to považuji za geniální tah. Navíc Obi-Wan tak trochu připomíná superhrdinu, který musí skrývat své schopnosti za identitou „bláznivého Bena" (podobně jako Superman vs. „ňoumovský" Clark Kent).

Už první film Star Wars měl v sobě něco z westernu, ale tato kniha v tomto ohledu naprosto exceluje. Jsou tu přestřelky, zaprášená osada s nálevnou pro místní a obchodem, splašená zvířata i farmáři zakládající spolek na ochranu svého vlastnictví, který jim má pomoci, když se na lokální zákon nelze spolehnout. Kniha se primárně soustředí na komunitu obyvatel oázy Pika, jmenovitě na Annileen Calwell, majitelku obchodu a „saloonu" se srdcem na dlani, dále pak na Orrina Gaulta, bohatého farmáře, který vede uskupení zvané Signál osadníků ve snahách bránit se proti útokům Písečných lidí. Samotní Tuskenové jsou pak vedeni náčelnicí jménem A'Yark. Všechny postavy jsou napsány velice dobře a i když zde o nich slyšíme poprvé, na konci budete mít pocit, že je znáte už léta.

Mohlo by se zdát, že to je nějaký narychlo „splácaný" koncept, ale základní syžet příběhu byl autorem Johnem Millerem zpracován už v roce 2006. Tehdy ovšem šlo o komiks, který byl dlouho Millerovou hlavní doménou (ze Star Wars především série Knights of the Old Republic a Knight Errant). Z nejrůznějších důvodů se pak příběh dostal ke slovu až v roce 2010, kdy autor napsal svůj první román ze Star Wars, Knight Errant (tie-in do stejnojmenné komiksové série). Skript byl tedy rozšířen a převeden do románové podoby. Původní název Ben byl změněn na Kenobi, protože by se to mohlo plést s tehdejším Benem Skywalkerem (nebo i s dnešním Benem Solem? :-) ).

Kniha je rozdělena na čtyři části, které mají názvy jak v geografickém, tak i symbolickém smyslu (Oáza, Pole zkázy, Světla velkoměsta, Soutěska). Konec některých kapitol pak uzavírá část s meditací, což jsou v podstatě jediné chvíle, kdy sledujeme děj z pohledu Obi-Wana. Westernová atmosféra je tu dodržena do puntíku, tempo vyprávění je tu občas velmi pomalé, aby ve chvílích akce naopak zběsile zrychlilo. V knize se tedy nedozvíte příliš nového o Obi-Wanovi, ale zato se toho dočtete spoustu informací o životě na Tatooinu, což je možná ještě lepší (kniha poskytne i možné vysvětlení proč Kenobi na Tatooinu tolik zestárl).

John Jackson Miller patří k autorům, kteří přípravu na psaní románu berou velice vážně, a proto přečetl o Tatooinu a s ním spojených reáliích naprosto vše, co bylo kdy vydáno. Millerovy knihy nejsou jako třeba romány od Jamese Lucena, kdy stránky doslova přetékají nejrůznějšími odkazy (někdy až trochu samoúčelně - a to říkám jako velký fanoušek Lucenových knih), ale využívá starší faktografii pouze tak, aby to přispívalo k příběhu. Díky tomu je kniha vhodná i pro ty, kdo nikdy román Star Wars v ruce nedrželi, byť daleko více z příběhu budou mít ti, kteří znají děj komiksové série Outlander (vyšla i v Česku jako součást omnibusu Vyslanci a zabijáci) a také děj sešitu Republic #59: Enemy Lines.

Jinak se samozřejmě zmínky dočká celá řada drobností, které mi udělaly velkou radost, například zmínění střetu Obi-Wana s Tuskeny ze hry Star Wars: Obi-Wan - během doby, kdy je Qui-Gon, Padmé a Jar Jar v Mos Espě. Mnohem důležitější je pak osoba Jabbova účetního Mosepa Binneeda, který byl v rámci retconu ustanoven poté, co byl příslušník jeho druhu (Nimbanel) označován ve čtyřech starých marvelovských komiksech z konce 70. let jako Jabba Hutt (či spíše „Jabba the Hut"; tehdy se totiž ještě nevědělo, jak bude gangster v Epizodě VI vypadat). Miller si pak neodpustil ani zmínku „svých" dvou dávných Jediů, Zayna Carricka a Kerry Holt, což mě (minimálně v tom prvním případě) potěšilo.

České vydání se taktéž celkem povedlo, byť obsahuje několik překladatelských řešení terminologie, která jsou v rozporu se zavedenými zvyklostmi. K těmto věcem patří například převedení Jundlandských pustin do jednotného čísla a také vaporátory (či dle filmů „vypařovače", chcete-li) jsou zde přeloženy jako „zvlhčovače". Kromě toho je na zadní straně zcela mylně uvedeno, že autorem kresby na obálce je LucasArts (bývalá dceřiná společnost Lucasfilmu zabývající se vývojem videoher) – tento nápis zde pravděpodobně zůstal ještě od románu Revan. Samozřejmě, tyto nedostatky jsou pouze kosmetického rázu a požitek z četby příliš neovlivní (tím spíše, pokud nejste hnidopichové, jako pisatel tohoto textu :-) ).

V celkovém zhodnocení jde pak o vynikající knihu, která by ani po vyhlášení nového kánonu téměř s ničím nekoliduje a po jejímž přečtení se John Jackson Miller stal mým favoritem i u románové tvorby. Ostatně jeho román Nový úsvit jakožto první z nového kánonu je také výjimečně kvalitní knihou (vyjde taktéž i u nás). Román Kenobi nezmění váš pohled na filmové epizody nějakým šokujícím odhalením, ani nestaví Obi-Wana do středu dění. Jde o velmi solidně napsaný příběh s hutnou atmosférou imitující westerny, přesvědčivými postavami a především výborným vylíčením života na jedné z klíčových planet v příběhu ságy Star Wars. Tato kniha by ve vaší knihovničce Star Wars rozhodně neměla chybět a všem ji vřele doporučuji.

100 %