RECENZE: Star Wars: Lando, Roztříštěné Impérium

01. 03. 2021 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Kvůli splacení starého dluhu dá Lando Calrissian dohromady tým, s nímž se chce pokusit o loupež nadmíru vzácné vesmírné lodi. K jeho smůle však plavidlo patří velmi nebezpečné osobě a jako taková je plná smrtících věcí. Ze slibného plánu se tak stává boj o život.

Více než dvacetiletá hrůzovláda císaře Palpatina končí v obrovské bitvě nad lesním měsícem Endoru. Ne všechna nebezpečí jsou však zažehnána a vychází najevo, že čerstvá Nová republika bude muset čelit ještě jednomu trumfu z rukávu císařova pohřebního rubáše.

Sedmé komiksové album vybraných příběhů Star Wars ze stáje Marvelu, která vydává nakladatelství Egmont se zdánlivě zaměřuje na postavu Landa Calrissiana. Obsahuje pět sešitů minisérie Lando od Charlese Soula a Alexe Maleeva, čtyři sešity minisérie Roztříštěné Impérium od Grega Rucky a Marca Checchetta (et al) a oba příběhy symbolicky přemosťuje krátký příběh Třináct beden ze série Star Wars od Jasona Aarona a Salvadora Larrocy. Jak už je poněkolikáté zvykem, všechny tyto příběhy vycházejí v češtině poprvé. Je tato kompilace životaschopná a bude se vám líbit, i když třeba zrovna nezbožňujete Landa? Odpověď vám poskytne recenze níže.

(Pro úplnou transparentnost uvádím, že ač jsem byl odborným redaktorem této knihy, názory zde vyřčené tím nejsou nijak ovlivněny a jsou pouze mé vlastní.)

Šarmantního dobrodruha a hazardního hráče Landonise Balthazara Calrissiana asi netřeba představovat. Postava už od první chvíle kontroverzní (v Epizodě V: Impérium vrací úder zradil Hana a to se neodpouští! ;-) ) se v posledních letech dočkala obnoveného zájmu díky přítomnosti ve dvou filmech, jmenovitě Solo: Star Wars Story a Epizoda IX: Vzestup Skywalkera a současně se můžeme těšit na (podle všeho hraný) seriál, který bude uveden na streamovací platformě Disney+.

A právě o Landovi napsal v roce 2015 v současné době asi nejoceňovanější autor Charles Soule svoji prvotinu a ta hlasy mnohých dodnes patří k tomu nejlepšímu, co ve Star Wars komiksech od Marvelu vzniklo. Dalším komiksem, který vyšel v roce 2015 jako součást publikačního programu majícího za úkol připravit půdu pro v té době chystanou Epizodu VII: Síla se probouzí; zde je ovšem třeba poznamenat, že spojitost s tímto filmem je velmi malá, podobně jako u dalších dílek z téhož programu, na které jsou v tomto příběhu ostatně různé narážky.

Oba tyto příběhy mají návaznost na novější komiksová dílka a bylo proto nanejvýš vhodné se k nim v českém vydání vrátit i přesto, že se už vydávaly daleko novější příběhy. Pojivem pro obě tyto jinak nesourodé komiksové minisérie se stala právě postava Landa Calrissiana a koncept byl pak doplněn krátkým one-shotem o Landovi z první série Star Wars. Všechny tři příběhy tak mohou symbolicky tvořit dramatický oblouk, ukazující, jak se Lando dal na správnou cestu. (Jenom na okraj: Pokud namítnete, že spíš než pevný oblouk je to jen chatrný oslí můstek, máte úplnou pravdu, na druhou stranu to byl jeden z mála způsobů, jak tyto skvělé příběhy vydat v jedné knize.)  Tolik ke komplikované historii vzniku a nyní se podíváme na klady a zápory jednotlivých příběhů.

Děj příběhu Lando se odehrává někdy mezi Epizodami IV a V a je to naprostá šílenost plná třeskutého humoru a ve své době zdánlivých podivností, současně však je i dosti drsná, lehce děsivá a rozhodně také smutná, až dojemná. Lando je přesně takový ničema, jak si ho všichni pamatujeme z filmů. Kromě něj v příběhu z filmových postav více vystupuje už jen Landův mlčenlivý asistent z Oblačného Města zvaný Lobot. Dále zde máme další postavy, které z filmů sice neznáme, ale mají návaznost na další příběhy Star Wars. Specificky lze mluvit hlavně o sérii Darth Vader: Dark Lord of the Sith (z roku 2017), jejíž první svazek také vychází právě nyní a také okrajově série Doctor Aphra a ještě okrajověji pak nová komiksová série The High Republic. Komiks si (stejně jako Lando sám) odnesl i jistou dávku kontroverze s ohledem na to, jak mocné mohou být zhoubné účinky artefaktů temné strany Síly, na druhou stranu si stačí vzpomenout na jiné předměty v kontinuitě Legends (Muurův talisman?). A pak možná ještě víc za kresbu. Kresba totiž není prvoplánově líbivá ani fotorealistická. S velkou dávkou nadsázky by se dalo říct, že Maleevova kresba a Mountsův coloring se místy blíží spíše stylu legendárního komiksu Dark Empire, i když zase ne tak extrémně. Podle mě se skvěle hodí k pochmurnému a lehce hororovému příběhu.

Krátká mezihra v podobě příběhu Třináct beden zase ukazuje Landa ve společnosti pašeračky a nájemné lovkyně Sany Starros. Tento oddechový a dosti vtipný příběh od Jasona Aarona je nakreslen o mnoho realističtější kresbou a coloringem Salvadora Larrocy. Vlastně ani nevadí, že v něm o nic moc nejde – koneckonců Lando se s hlavním osazenstvem série setkat ani nemohl – interakce a odhalení vztahů se Sanou je více než uspokojující podívaná/počtení.

A konečně třetí příběh, Roztříštěné Impérium, je na svůj nevelký rozsah velmi událostmi nabitý, přeskakuje z místa na místo a skvěle ilustruje zmatek po fatální porážce Impéria u Endoru, jakož i zdůrazňuje, že bude trvat ještě nějakou dobu, než se Impérium podaří z větší části porazit. I tento komiks navazuje na několik zdrojů a řada zdrojů z něj zase vychází. Autor Greg Rucka především zmiňuje ostatní díla z publikačního projektu Cesta ke Star Wars: Síla se probouzí, hlavně romány pro starší děti Pašerákova zkouška (kterou sám napsal – a proto je s podivem, že právě zde se objevuje jedna vizuální nepřesnost) a také Pohyblivý cíl. Dále zde nalezneme zmínky série Princess Leia. Z navazujících věcí stojí za zmínku nejen nová druhá série Star Wars (odehrávající se po filmu Impérium vrací úder) ale hlavně děj příběhové kampaně videohry Star Wars Battlefront II, který tento komiks skvěle doplňuje a rozšiřuje. Velmi se mi líbila myšlenka, jak tento komiks situovaný do období původní trilogie zároveň obsahuje narážky na prequely a otevírá pomocí toho cestu k sequelům, čímž symbolicky pojí celou ságu. Ostatně velmi by mě zajímal názor těch, kteří si komiks přečtou až se znalostí celé sequelové trilogie. Ta celému příběhu dodává zcela nový kontext. Pokud jde o Checchettova kresbu, je komiks jednoduše nádherný. Malinko horší to už je, když se kreslíři vystřídají a člověk si musí zvykat na malinko jiný styl.

V celkovém zhodnocení tu máme komiksovou knihu, která se hodí pro všechny fanoušky Star Wars, kteří chtějí odhalit co nejvíce zákoutí kontinuity nového kánonu. I přes návaznost na jisté zdroje jde o příběhy, které lze číst i samostatně (snad s výjimkou krátkého příběhu Třináct beden, který je dobré číst až po knize Skywalker útočí – Zúčtování na Pašeráckém měsíci) a díky tomu mohou výborně posloužit jako skvělé první seznámení s komiksy Star Wars. Zcela subjektivně může někomu vadit kresba, ať už celým stylem (Lando) nebo střídáním kreslířů (Roztříštené Impérium), ovšem nejde o nic infarktového. Za sebe mohu tuto knihu vřele doporučit i těm, kteří si plánují pořídit novou knihu Vyvolený – Světlo pohasíná, a především její pokračování.

90 %