RECENZE: Star Wars: Pohyblivý cíl

14. 12. 2015 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Krátce před bitvou o Endor se princezna Leia Organa vydává na nebezpečnou misi, která má umožnit vítězství povstalců nad druhou Hvězdou smrti. Musí vést nesourodý tým specialistů na misi k odvedení pozornosti Impéria.

Během zářijové akce Force Friday, kdy byl uvolněn prodej merchandisingu pro sedmou filmovou epizodu, Star Wars: Síla se probouzí, byla vydána i celá řada nových knih. Uprostřed všeho vzrušení (a kontroverze), které obklopují jediný „dospělý" román Aftermath se často (a neprávem) pozapomíná na čtyři knihy pro mladé čtenáře, z nichž tři jsou dobrodružstvími hlavní filmové trojice (Luke, Leia, Han) a čtvrtou knihou je časosběrný opus s názvem Ztracené hvězdy. Tyto čtyři knihy patřící do publikačního projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí si nyní můžeme přečíst i v češtině. Hodnocení níže se podívá na kvality i nedostatky knihy Pohyblivý cíl (v originále Moving Target), kterou napsala autorka Cecil Castellucci ve spolupráci s Jasonem Fryem, který knihu redigoval.

Kniha Pohyblivý cíl označená jako Dobrodružství princezny Leiy je věnována misi pro Povstaleckou alianci, kterou plní společně s Nienem Nunbem (a jeho lodí Mellcrawler), komunikační expertkou Kidi Aleri, technickým géniem Antrotem a majorem Lokmarchou. Úkolem je odlákat imperiální síly na dost dlouho, aby se stihla shromáždit povstalecká flotila v soustavě Sullust. Na to je pochopitelně odkazováno už ve filmu Návrat Jediů. Během této cesty v Leie vyvstanou pochybnosti, zda mise na odlákání pozornosti neohrozí příliš mnoho nevinných lidí a oprávněně, neboť povstaleckému týmu jde po krku hvězdný destruktor Štítonoška, kterému velí kapitánka Khione (další silná antagonistka v novém kánonu).

Ze všech tří knih pro mladé čtenáře, které se zaměřují na hlavní filmovou trojici, je Pohyblivý cíl zdaleka nejzábavnější a svou poutavostí téměř aspiruje na úroveň Ztracených hvězd. Členové Leina týmu jsou vykresleni tak, jak se o tom druhým dvěma knihám nemůže ani zdát a jsou zde i emocionálně vypjaté okamžiky, stejně jako Leiiny myšlenky, které v této době má a které se točí hlavně okolo morálky a ceny za vítězství. Úloha Niena Nunba je také po komiksu Princess Leia a knize Battlefront: Twilight Company dalším krokem k tomu, aby se tento veselý a brebentící Landův sullustanský kopilot z epizody VI stal opravdu důležitou postavou, více než kdy byl v Legends. Kromě toho zde má větší roli i Mon Mothma, která mi v novém kánonu přijde sympatičtější než ta „sucharka", kterou z ní ve větší části dělaly Legends.

Všechny tři romány pro mladé čtenáře zabývající se hlavní filmovou trojicí mají jakýsi rámcový minipříběh, který tvoří u knih prolog a epilog a odehrává se krátce před novým filmem. Hrdinkou rámcového příběhu pro tuto knihu je samotná generálka Leia Organa, která na naléhání majora Ematta diktuje své paměti droidce PZ-4CO. Kromě toho je v příběhu i již zmíněný Nien Nunb, který se v Epizodě VII také vyskytuje a zmínky se dočká i několik dalších klíčových reálií z nového filmu.

V souvislosti s českým vydáním musím zmínit několik věcí. Ta viditelná na první pohled je, že tyto tři knihy vznikly ve spolupráci s mezinárodním nakladatelstvím Egmont, které pro svou edici má zcela rozdílné obálky. Ty obálky na sobě nemají obrázky postav, ale pouze nápis upravený v graficky nápaditém aranžmá. Horší je to, že došlo patrně k nějaké chybě a do českého Egmontu doputovala omylem verze textu, která nebyla finální. Často tak byla nekonzistentně používaná jména postav, některé faktografické údaje a byly připisovány i vypouštěny věty. Ač byly ve spěchu na poslední chvíli učiněny pokusy o nápravu (a českému Egmontu za ně patří dík), vše se bohužel odladit nepovedlo a české vydání se tak od finálního amerického v některých detailech liší.

Jelikož je román Pohyblivý cíl delší než jeho dva souputníci, bohužel po stránce rozdílů mezi českou a americkou verzí dopadl zdaleka nejhůř. Už třeba v úvodu jsou přepsané celé pasáže do té podoby, aby se Luke a Wedge neúčastnili porad nejvyššího velení Povstalecké aliance (to má kromě vojenské hierarchie patrně ten důvod, aby si kniha neprotiřečila s úvodními odlétajícími titulky epizody VI), nebo planeta Zastiga, na které celé dobrodružství začíná, se v českém vydání jmenuje Terminus (tato planeta sice v Legends existuje, ale zde si umím představit, že nechtěli další odkaz na dílo Isaaca Asimova). Stejně tak major Ematt je v českém vydání dokonce admirálem a v naší verzi se například vůbec nedozvíme označení droidí kronikářky PZ-4CO (a navíc zde má mužskou osobnost). Všechny tyto kiksy jsou sice dosti nepříjemné, ale nelze z nich vinit českého nakladatele. Propříště se snad povede překládat z finální verze.

V celkovém zhodnocení je román Pohyblivý cíl velmi dobrá kniha pro mladé čtenáře, která popisuje velmi důležité události mezi filmovými epizodami V a VI. Jako taková by neměla ujít vaší pozornosti. Jako dílo v rámci projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí je na tom Pohyblivý cíl lépe než jeho souputníci. Škoda pouze značných odchylek od originálu, které zamrzí, ale naštěstí je kniha zábavná i tak. Doporučuji.

80 %