RECENZE: Star Wars Povstalci S02E13: Protektor z Concord Dawn

08. 05. 2016 Přidal CSWU komentářů

Ve snaze získat novou bezpečnou hyperprostorovou trasu na Lothal se povstalci vydávají na Concord Dawn ovládaný Mandaloriany, aby zde vyjednali bezpečný průlet své flotily. Bojovní protektoři z této soustavy se však ukáží být nepohostinnými a je na Kananovi a Sabine, aby se s touto skupinou vypořádali ať už po dobrém,… nebo po zlém.

Díl s názvem Protektor z Concord Dawn (v originále The Protector of Concord Dawn) dle scénáře Henryho Gilroye a Kevina Hoppse režíroval Brad Rau.

Protektor z Concord Dawnu není epizodou pro nové fanoušky. Už úvod nás zahltí přehršlí informací o Mandalorianech, jejich úloze za klonových válek a dalšími informacemi, které navazují zejména na široce rozvětvenou faktografii, kterou poprvé (kanonicky) představil seriál Klonové války. Už název odkazuje na planetu, která se objevila v Legends (expandované universum) a kterou do kontinuity vrátily Klonové války. Věděli jsme, že jde o svět, ze kterého pocházejí nájemní lovci Jango Fett a Rako Hardeen. Teprve nyní se však explicitně dozvídáme, že je ovládán Mandaloriany. Mandalorianští protektoři jsou pak další mandalorianskou frakcí, která pochází z Legends. V expandovaném universu byl „vandrovní protektor z Concord Dawnu“ jeden z „přeretconovaných“ původů nájemného lovce Boby Fetta. Později bylo ustanoveno, že frakci Mandalorianských protektorů vedl Fenn Shysa. Zde v kánonu je vede Fenn Rau (jméno Rau je dle režiséra této epizody). Fenn Rau byl zhruba ve stejné době představen v komiksu Kanan, kde je však jeho úloha poněkud nedotažená a ve stylu „deus ex machina“, tedy hlavně proto, aby se na to v této epizodě Povstalců dalo odkazovat. Jak vidno tento balvan, který si s sebou každý příběh obsahující Mandaloriany nese, je něco, co se prostě nedá jen tak odmávnout. Díl Protektor z Concord Dawn se s tímto úkolem popral však se ctí a ještě mu zbylo čas na další věci. Kromě toho, jak už vás asi napadlo, je toto další epizoda, která více osvětluje původ Sabine Wren a činí tak daleko lépe než díl Pokrevní sestry. Moc se mi také líbila až téměř westernová rozmluva Raua a Kanana. Potěšila i zmínka o Umrlčí hlídce (bohužel, v českém dabingu bylo několik česky vydaných románů s touto frakcí ignorováno a skupina je tu zmíněna jako „Hlídka smrti“). Jediné, co bych vytknul je poněkud rozpačité ukončení příběhu, což ale dávám na vrub především komplikované expozici a omezené stopáži. Celkově vzato se mi tato epizoda líbila a těším se na další setkání s Mandaloriany v tomto seriálu.

80 %

Musím přiznat, že na tuhle epizodu jsem se těšil už od prvního záběru v traileru. Byl jsem zvědavý v jakém světle nám tvůrci Mandaloriany ukážou. A v tomhle ohledu jsem byl spokojen. Už to nebyl pouhý „národ pacifistů“ nebo skupina teroristů jako v seriálu Klonové války, ale opět hrdý, válečný národ rozdělený do klanů a ctící tradice. Jejich souboj s povstaleckými A-wingy byl skvělý a po delší době jsme se konečně opět dočkali nějakého toho „dogfightu“. Přesto na mě ale celý díl působil dost uspěchaně a vzhledem k tomu, s kým jednali, podle mě povstalci dosáhli svého cíle až příliš snadno. Vůbec by neuškodilo, kdyby celý tento příběh rozdělili do dvou nebo tří epizod a trochu více rozvedli.

80 %