RECENZE: Star Wars: Před probuzením

10. 07. 2016 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Krátce před událostmi vedoucími k nalezení zmizelého Luka Skywalkera se odehraje trojice příběhů. Stormtrooper FN-2187 je příkladným vojákem, avšak také je rozpolcen mezi plněním svých rozkazů a morálním hlediskem, které, jak se zdá, většina představitelů Prvního řádu postrádá. Na pouštní planetě Jakku mladá sběračka šrotu Rey přijde k nečekanému úlovku a musí zapojit všechny zkušenosti ze svého drsného života, aby si jej udržela. Poe Dameron, stíhací eso Nové republiky, se stane svědkem hrozby Prvního řádu, avšak poté zjišťuje, že tyto zprávy nejsou u jeho nadřízených vítány.

Knižní antologie tří příběhů pro mladé čtenáře od spisovatele Grega Rucky je doplňkem ke knižní edici Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí, která vycházela od loňského září. Kniha se zaměřuje na osudy Finna, Rey a Poea ve dnech, týdnech a měsících přímo předcházejících událostem sedmé filmové epizody Star Wars. Společně s novelizací filmu nyní u nakladatelství Egmont vychází i v češtině. Přečtěte si naši recenzi, v níž se dozvíte, zda je to kniha určená právě pro vás.

Když byl loni v září uvolněn prodej merchandisingu pro sedmou filmovou epizodu (tzv. Force Friday), byla vydána i celá řada nových knih v edici Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí. Ačkoli byla kvalita těchto publikací jakožto svébytných příběhů až na výjimky velmi dobrá (čtyři z nich vyšly i v češtině), ve svém klíčovém aspektu (rozuměj: z marketingového hlediska), totiž připravit půdu pro události filmu Síla se probouzí, selhala bohužel na celé čáře. A právě proto byla současně s premiérou filmu vydána antologie Před probuzením, která ač není přímo součástí projektu Cesta k Epizodě VII, tyto knihy uspokojivě doplňuje.

Autorem knihy je Greg Rucka, kterého jsme v souvislosti s publikacemi uvádějícími do Epizody VII již poznali díky knize Pašerákova zkouška. Ta pojednávala o misi Hana Sola a Chewbaccy krátce po bitvě o Yavin. Jiným příkladem byla čtyřdílná komiksová minisérie Shattered Empire, která přinesla pohled na bezprostřední události po epizodě VI. O ilustrace se pak postaral Phil Noto, který je autorem obrazového doprovodu i k předchozím knihám projektu Cesta k Epizodě VII a také k marvelovské komiksové minisérii Chewbacca. K nám se dostává v souladu s předchozími knihami brožovanou verzi britského Egmontu, které má na rozdíl od amerických vydání v pevné vazbě unikátní obálky bez velkých obrázků, zato s pěkně graficky vyvedenými nápisy a siluetami klíčových aspektů knih.

Finnův příběh nám přibližuje osudy tohoto stormtroopera v závěrečné fázi výcviku a hlavně jeho vnitřní konflikt mezi plněním povinností a svou přirozenou empatií. Ačkoli je útok na vesnici Tuanul na Jakku na začátku filmu Síla se probouzí jeho první „skutečnou" misí, ukazuje se, že Finnova proměna nebyla „z ničeho nic" (jak někteří žehrali na film), ale byla spíše tou pověstnou poslední kapkou, která stormtroopera přinutila dezertovat. Kromě toho příběh odhaluje mnoho různých zajímavostí o vojenských složkách Prvního řádu (výcvik se zbraněmi nablízko, role propagandy). Jen pro zajímavost, ačkoli to není z knihy patrné, kadet FN-2199 přezdívaný „Devítka", je právě tím „badass" stormtrooperem s tonfou, s nímž se Finn utkal ve filmu na Takodaně.

Příběh Rey se odehrává v řádu několika měsíců, kdy se Rey za pomoci svých dvou zprvu nedůvěryhodných společníků pokouší dostat ze svého objevu v poušti maximum. Na rozdíl od Finnova a Poeova příběhu není tento přímým uvedením do děje filmu, ale spíše poskytuje mnoho detailů o těžkém životě Rey na Jakku, včetně třeba toho, jak se naučila tak skvěle létat (což byl svého času také důvod k negativním komentářům o filmu). Jako takový je příběh celkem zajímavý a až do poslední chvíle jste na pochybách, jak se situace vyvine (byť v případě Rey je výsledek samozřejmě již předem daný). Povídka také ze zřejmých důvodů neposkytuje žádné informace o tom, kdo jsou Reyini rodiče, ani za jakých okolností se vlastně na Jakku dostala. Tyto informace patří k těm nejstřeženějším tajemstvím, které se dozvíme v dalších filmových epizodách.

Nejdelším ze všech tří povídek je příběh Poea, který se také odehrává v delším časovém úseku. Kromě příběhu o tom, jak se komandér Dameron stane členem Odboje Leiy Organy, zde máme i vzpomínkové pasáže na dobu jeho dětství a původ Poeova pilotního nadání. Třeskutá akce ve stíhačkách je pak něco, za co by se nemusely stydět ani romány série X-Wing z Legends. Alespoň pro mě jde o ze všech tří zkazek tu nejzajímavější. Ostatně nová komiksová série Poe Dameron je jakýmsi pokračováním dobrodružství Poeovy eskadry stíhaček.

Antologie Před probuzením stojí sice dobře i sama o sobě, přesto se však na ní za toho půl roku podepsal „zub publikačního času". Kupříkladu Poeův příběh poměrně jednoduše vysvětlí vztahy mezi Novou republikou, Odbojem a Prvním řádem, které čistě z filmu nebyly zcela jednoznačně pochopitelné. Knihu jsem poprvé četl hned druhý den po premiéře Síla se probouzí a tehdy byla naprosto unikátní. Dnes už je situace poněkud jiná a konkrétně tyto vztahy jsou již prozkoumány velice podrobně (hlavně díky románu Bloodline). Komiksová série Poe Dameron nám zase ukázala, že mezi Poeovým příběhem v této knize a filmem je daleko větší rozestup, než jsme si zprvu mysleli. I to může pro někoho zážitek z této knihy umenšit.

V konečném verdiktu musím prohlásit, že kniha Před probuzením je velmi přínosným dílem a je naprostou nutností pro ty, kterým se sedmá epizoda líbila, nebo pro ty, kteří se chtějí dozvědět o trojici jejích ústředních hrdinů více, než mohl prozradit sám film. Formálně sice jde o knihu pro mladé čtenáře, ale za zhlédnutí určitě stojí i dospělým fanouškům. Samozřejmě nelze doporučit zapřisáhlým odpůrcům filmu Síla se probouzí a také těm, kteří od knihy čekají odhalení velkých tajemství. Vy ostatní si ji však neváhejte přečíst.

80 %