RECENZE: Star Wars: Skywalker Strikes

16. 07. 2015 Přidal CSWU komentářů

Hvězda smrti je zničena a imperiální síly vedené lordem Darthem Vaderem usilovně pátrají po identitě povstaleckého pilota, který měl zkázu na svědomí. Mezitím se mladý Luke Skywalker snaží více proniknout do tajů ovládání Síly a slouží v týmu princezny Leiy Organy, v němž je i bývalý pašerák Han Solo, jeho wookieeský společník Chewbacca a dvojice droidů C-3PO a R2-D2. Povstalecký tým má nyní nový cíl, jehož zničení uštědří Impériu další velký úder – jednu z největších továren na zbraně v galaxii, která se nachází na měsíci Cymoon 1…

Koncem minulého roku definitivně skončila licence na vydávání komiksů Star Wars vydavatelství Dark Horse a kreslení hrdinové a padouši z předaleké galaxie se opět po mnoha letech vrací tam, kde začali – pod křídla vydavatelství Marvel. Marvelovští autoři mají ale navíc jedinečnou příležitost odvyprávět některé zásadní příběhy znovu, nezatíženi složitým a mnohdy vzájemně si odporujícím balastem, který se mnoha lety nakupil kvůli Expandovanému universu (nyní zvanému Star Wars Legends). Navíc poprvé v historii lze události v komiksech brát naprosto vážně a jsou zcela rovnocenné k tomu, co jsme viděli (či teprve uvidíme) v kinech nebo na televizních obrazovkách. „Vlajková“ pokračující série má název prostě Star Wars a bude se zabývat těmi nejzásadnějšími událostmi a bude úzce napojena na paralelní sérii, Darth Vader, která se bude výrazněji zabývat právě skutky a myšlenkami Temného pána. Na první šestidílný příběhový úsek jménem Skywalker Strikes, napsal Jason Aaron a nakreslil John Cassaday, vám naše redakce přináší recenzi.

První kniha pokračující série Star Wars nastavuje laťku velmi (a tím myslím opravdu) vysoko. Mám zde na mysli míru zásadních událostí, které ovlivňují to, co víme o postavách z filmů. To, co by si komiksy od Dark Horse nechaly na samostatnou minisérii, případně na vyvrcholení děje po mnohasešitovém rozjezdu, tady se jde přímo „na věc“.

Ale nechci samozřejmě srovnávat pouze s tím, co bylo dříve. Koneckonců byla úplně jiná situace. Komiksy ze série Star Wars od Marvelu totiž svou důležitostí nechávají daleko za sebou i nový román Heir to the Jedi, který je taktéž z tohoto období několika týdnů po bitvě u Yavinu. Jason Aaron je zcela očividně velkým fanouškem hvězdnoválečné ságy a má pro vypravěčství v daných reáliích velký cit. Od hlášek evokujících ty filmové až po motivace postav jde většinou o naprosto přirozené pokračování. Příliš nesouhlasím s jeho přestřeleným tvrzením, že tato série evokuje stav, kdy se čtenář právě vrátil z premiéry Epizody IV – Nová naděje v roce 1977 a pokračuje v příběhu. Tato analogie však selhává, protože komiksy využívají reálií celé původní filmové trilogie a počítá s naší znalostí určitých věcí. Jinak ale samozřejmě nacházím pouze slova chvály. Komiks umí být občas velmi drsný a zcela určitě nejde o dětské čtení.

Provázání se sérií Darth Vader mě pak také těší (je těsnější, než jsem čekal), ale některé aspekty jdou až do extrémů, kdy jedna série bez druhé nedává smysl (nebo přinejmenším navozuje pocit, že tu chybí pár stránek). Závěr obou prvních příběhových úseků, kdy je jedna událost vyprávěna ze dvou pohledů, je výborným důkazem toho, jak úzce se teď v Marvelu/Lucasfilmu spolupracuje. S kresbou Johna Cassadaye jsem také spokojen.

Realistické proporce a design se pro ústřední sérii celkem hodí a líbilo se mi rovněž, že například sběrači na skládkových polích měsíce Cymoon jsou navrženi v určitém retro-stylu tak, aby vypadali, že je může představovat herec v kostýmu. Vzato kolem a kolem jde o výborné čtení pro dlouholeté fandy komiksů Star Wars, i pro ty, kteří by je teprve rádi začali číst. Nezbývá než doufat, že vysoká úroveň, kterou série nastolila, bude pokračovat co možná nejdéle.

90 %

Před Marvelem stojí nelehký úkol – pomoci vybudovat nový kánon Star Wars.

První stránky komiksu, který má zjevnou ambicí být páteří komiksového kánonu mě příliš nenadchly – jedna citace prostředí, postav či zápletek za druhou. Ale vzápětí je tohle vše smícháno v chutném gejzíru akce a nápadů.

Po vcelku jednoduché úvodní akci dojde k propojení s komiksovou sérií Darth Vader a příběh Star Wars se začíná větvit a dramaticky nabírat na zajímavosti. Postupně si uvědomíme, kolik toho zůstalo mezi Epizodami IV a V nevyřčeno.

Luke si naplno uvědomuje, že se Síly sotva dotknul a k Jediovi má opravdu hodně daleko. Nemaje žádného manuálu, musí se vydat na cesty a po vědění pátrat na vlastní pěst. Netuší, že Darth Vader za ním poslal lovce a to nikoho menšího, než Bobu Fetta. Nájemný lovec se nám náramně předvede a díky němu se opět podíváme do kantýny v Mos Eisley, se vším, co k ní od Epizody IV patří.

Vyloženě malebnou postavou je Han Solo. Je přesně takový, jakého si pamatujeme z filmů, jen má větší prostor pro své impulzivní, bláznivé kousky. Stejně tak i jeho „vztah“ s Leiou je plný jiskření, uražené ješitnosti, vzájemných výměn názorů atp.

Série Star Wars rozhodně ukazuje potenciál. Máme-li hrdiny pohromadě, dočkáme se skvělé akce, za kterou by se nemuselo stydět ani filmové plátno. Jsou-li hrdinové sami, tak se dočkáme příběhů… za které by se nemuselo stydět ani filmové plátno. Už se těším na pokračování a doufám, že jednotlivá čísla Star Wars nám budou v příštích letech vyprávět skvělé historky, které vyplní prostor mezi filmy.

90 %

Hodnocení Vlastimila Šprty:

Marvelu se podařilo po dlouhých letech získat zpět licenci na komiksy z předaleké galaxie, které si od začátku devadesátých let dokázaly vybudovat více než jen skvělou reputaci. Mnozí se tedy ptají, jak vlastně dopadl první uzavřený příběh z nové komiksové série Star Wars?

Pokud zaměříme na jednoduchý příběh, který jsme už měli možnost vidět během předchozích desetiletí několikrát (v různých podobách), tak snadno můžeme dojít k závěru, že se jedná o značně průměrný počin. Ačkoli Jason Aaron (Skalpy, atd.) patří k současné scenáristické špičce, i tak se mu během prvních šesti sešitů podařilo několikrát klopýtnout a narušit poměrně složitě budovanou atmosféru příběhu. Jedním z nejcitelnějších takových klopýtnutí jsou chvíle, kdy Aaron popouští svou charakteristickou uzdu surovosti a násilí. Bohužel se tak stane u jedné z hlavních/vedlejších postav, u které to není vůbec přirozené. Opět tak dostává prostor mé osobní tvrzení o tom, že když je někdo dobrý komiksový autor, automaticky to neznamená, že dobrý Star Wars autor. Uvidíme, čím nás Aaron do budoucna překvapí.

Co povyšuje Skywalker Strikes a tvrdě zadupává do prachu téměř všechna předchozí díla od Dark Horse, je kresba Johna Cassadaye (Planetary, atd.). Tento americký kreslíř ukazuje, jak má vypadat kvalitní mainstreamový komiks, který stojí nejenom na detailní kresbě postav a detailním vykreslení pozadí. Ne, Cassaday si bravurně pohrává s rozměry a složení jednotlivých políček, v tu správnou chvíli vkládá celostránkové kresby a svou neuvěřitelně dynamickou kresbou dává pocit, že místo čtení komiksu sledujeme Star Wars na stříbrném plátně. A takový pocit je k nezaplacení.

Skywalker Strikes rozhodně patří k těm lepším příběhům z předaleké galaxie. Jeho kvality bohužel sráží vnitřní projevy scénáristy zbytečně narušující vlastní strukturu příběhu, nemluvě roztříštěnosti dějové linie, díky prolínání s příběhem Vader z komiksové série Star Wars: Darth Vader. Na druhou stranu, kresba je přesně to, po čem fanoušci Star Wars komiksů toužili už dávno. Už jen proto je prostě potřeba Star Wars: Skywalker Strikes koupit, číst a prožít.

70 %