Recenze: Star Wars – Skywalker útočí, Zúčtování na Pašeráckém měsíci

20. 05. 2018 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Hvězda smrti je zničena a imperiální síly vedené lordem Darthem Vaderem usilovně pátrají po identitě povstaleckého pilota, který měl zkázu na svědomí. Mezitím se mladý Luke Skywalker snaží více proniknout do tajů ovládnutí Síly a slouží v týmu princezny Leiy Organy, v němž je i bývalý pašerák Han Solo, jeho wookieeský společník Chewbacca a dvojice droidů C-3PO a R2-D2. Povstalecký tým má nyní nový cíl, jehož zničení uštědří Impériu další velký úder – jednu z největších továren na zbraně v galaxii, která se nachází na měsíci Cymoon 1…

Počátkem roku 2015 se kreslení hrdinové a padouši z předaleké galaxie opět pod křídla vydavatelství Marvel. S tou změnou, že události v komiksech lze od té doby brát naprosto vážně a jsou zcela rovnocenné k tomu, co jsme viděli či teprve uvidíme v kinech nebo na televizních obrazovkách. „Vlajková“ série, která pokračuje až dodnes, má název prostě Star Wars a zabývá se zásadními událostmi po bitvě o Yavin. Právě z této série (a ze série Darth Vader) čerpá i český komiksový Star Wars Magazín. Přesto nastal čas přinést tyto kousky do poněkud luxusnějšího provedení, a právě proto nedávno vyšla u nakladatelství Egmont kniha, která komiksy sdružuje do jednolitého celku. První dva příběhové úseky jménem Skywalker Strikes a Zúčtování na Pašeráckém měsíci jsou propojeny jednosešitovým intermezzem Z deníku starého Bena Kenobiho a napsal Jason Aaron a nakreslili John Cassaday, Simone Bianchi a Stuart Immonen. Zda se koupě tohoto vydání vyplatí, se dočtete v naší recenzi.

Hodnocení Pavla Klimeše:

První kniha pokračující série Star Wars nastavuje laťku velmi (a tím myslím opravdu) vysoko. Mám zde na mysli míru zásadních událostí, které ovlivňují to, co víme o postavách z filmů. To, co by si komiksy od Dark Horse nechaly na samostatnou minisérii, případně na vyvrcholení děje po mnohasešitovém rozjezdu, tady se jde přímo „na věc“. Ale nechci samozřejmě srovnávat pouze s tím, co bylo v Legends. Koneckonců byla úplně jiná situace. Jason Aaron je zcela očividně velkým fanouškem hvězdnoválečné ságy a má pro vypravěčství v daných reáliích velký cit. Od hlášek evokujících ty filmové až po motivace postav jde většinou o naprosto přirozené pokračování. Příliš nesouhlasím s jeho přestřeleným tvrzením, že tato série evokuje stav, kdy se čtenář právě vrátil z premiéry Epizody IV – Nová naděje v roce 1977 a pokračuje v příběhu. Tato analogie však selhává, protože komiksy využívají reálií celé původní a občas i prequelové filmové trilogie a počítá s naší znalostí určitých věcí. Jinak ale samozřejmě nacházím pouze slova chvály. Komiks umí být občas velmi drsný a zcela určitě nejde o dětské čtení.

Provázání se sérií Darth Vader mě pak také těší (je těsnější, než jsem čekal), ale některé aspekty jdou až do extrémů, kdy jedna série bez druhé nedává smysl (nebo přinejmenším navozuje pocit, že tu chybí pár stránek.

S kresbou Johna Cassadaye jsem také spokojen. Realistické proporce a design se pro ústřední sérii celkem hodí a líbilo se mi rovněž, že například sběrači na skládkových polích měsíce Cymoon jsou navrženi v určitém retro-stylu tak, aby vypadali, že je může představovat herec v kostýmu.

Jednosešitové intermezzo o starém Benu Kenobim také určitě není špatné, obzvláště pokud máte rádi Obi-Wana. Mě samotného tento příběh v době vydání malinko zklamal, a to zejména svou epizodičností i naprosto odlišnou kresbou Simona Bianchiho, díky níž si postavy nejsou příliš podobné. Postupem doby a po dalších pokračováních mu ale určité kvality upřít nemohu. Myslím, že je komiks daleko lepší s vědomím toho, když víte, že jde o první díl volné série než jako samostatný příběh.

A konečně třetí příběhový úsek této knihy zaujímá pětidílné Zúčtování na Pašeráckém měsíci. Dlouholeté fanoušky asi hned napadne, že se děj přesune na starou dobrou Nar Shaddaa a je tomu skutečně tak. Sice podle mě trochu skřípe důvod, kvůli kterému tam Luke zamíří, ale na druhou stranu, proč ne, když se do „prohnilého doupěte neřesti“ Mos Eisley nemůže vrátit. Samotné dění na Pašeráckém měsíci je pak dostatečně šílené, aby bylo zábavné. Líbí se mi, že se nakonec přece jen dostane na informace o Jediích a „výcvik“ se světelným mečem, o něž Luke tak usiloval. Pak je tu linie Hana a Leiy, která pokračuje ve vzájemném „škádlení“ této dvojice s tím, že se objeví pro některé možná šokující okolnost kolem drsné ženy jménem Sana. Pro mě osobně o šok nešlo, protože jsem již předem odhadl, jak se věci mají. Kresba Stuarta Immonena je po Bianchim opět mírným návratem k realističnosti, byť o styl Cassadaye už v žádném případě nejde.

Jak už bylo řečeno, české vydání je kompilací sešitů, které vycházejí jako součást komiksového Star Wars Magazínu. K těm prvotním číslům se však již nedá dostat, a proto dává smysl souborné vydání. Dokonce i těm, kteří tyto příběhy mají v magazínu, bych knihu doporučil, protože pevná vazba je něco, co tomuto příběhu dodává na důstojnosti. Sice si stále stojím za tím, že provázání se sérií Darth Vader (ta začíná v půlce příběhu Skywaker útočí), které bylo výborně reflektováno řazením čísel ve Star Wars Magazínu, zde trochu chybí, ale nejde o nic katastrofálního. Překlad je velmi zdařilý a stejný jaký známe z magazínu, což je jen dobře (byť jméno překladatele Milana Pohla bohužel nějakým nedopatřením vypadlo z tiráže, což už tak dobré není). Pokud bych mohl na této knize něco vylepšit, tak možná bych doplnil galerii obálek jednotlivých sešitů a pak také trochu změnil malinko spoileroidní text na zadní obálce knihy, ale to je opravdu drobnost.

Vzato kolem a kolem jde o výborné čtení pro dlouholeté fandy komiksů Star Wars, i pro ty, kteří by je teprve rádi začali číst. Myslím, že nejsem sám, kdo by se rád dočkal i dalších pokračování.

90 %