RECENZE: Star Wars: Tales From a Galaxy Far, Far Away Volume I: Aliens

31. 08. 2016 Přidal CSWU komentářů

Jakku: konstábl Zuvio pátrá na po bankovním lupiči; odpudivý obchodník se šrotem Unkar Plutt konečně možná konečně našel svou životní partnerku; vypravěč se zvířaty Bobbajo dá k dobru neuvěřitelný příběh. Takodana: dvojici frigosianských kryptochirurgů si najme vražedkyně na útěku; šéfkuchař na hradě Maz Kanaty rozjíždí vyšetřování, aby zjistil, kdo zabil jeho zástupce. Ponemah: několik pirátských skupin a hledačů pokladů se utkává v souboji o to, kdo první získá vzácný náklad.

Antologie šesti povídek pro mladé čtenáře z pera Landryho Q. Walkera se zabývá osudy některých postav, které vznikly ve spojitosti s Epizodou VII – Síla se probouzí. Čtyři z těchto povídek byly již samostatně vydány v elektronické podobě v době před premiérou filmu v prosinci 2015. Přibližně po čtyřech měsících se objevily i v papírové podobě v pevné vazbě, ještě rozšířené o dvě další povídky. V následující recenzi se podíváme, zda tato sbírka stojí za přečtení.

Krátké příběhy mají ve Star Wars dlouhou tradici v rámci kontinuity Legends šlo o mnoho desítek povídek publikovaných samostatně jako e-booky, v oficiálních časopisech a zejména v suplementech ke Star Wars RPG. Vlastně postupem doby už jich bylo tolik, že kromě nejzapálenějších čtenářů toho konkrétního média je vlastně nikdo nenašel. Proto přišly ke slovu soubory povídek, které vybrané příběhy tematicky zařadily do jedné knihy. Těchto antologií vzniklo v dobách, kdy ještě vydávání románů mělo pod palcem nakladatelství Bantam, celkem pět. Šlo o soubory Tales from the Mos Eisley Cantina, Tales from Jabba’s Palace, Tales of the Bounty Hunters, Tales from the Empire a Tales from the New Republic.

Jak je z názvů patrno, první dvě antologie shromažďovaly povídky situované do (a kolem) kantýny v Mos Eisley resp. Jabbova paláce, třetí vyprávěla příběhy jednotlivých nájemných lovců, zavolaných Impériem po bitvě o Hoth, aby našli posádku Millennium Falconu. Čtvrtý a pátý soubor pak již nebylo možné ohraničit nijak a proto jde o jakýsi pelmel, jehož jediným pojítkem je to, že se odehrávají v předaleké galaxii. Stejným postupem se řídí i právě recenzovaná první antologie z kanonické série Tales from a Galaxy Far, Far Away s podtitulem Aliens. Rozdílem oproti minulým antologiím je pak samozřejmě to, že se jedná o šest povídek od jednoho jediného autora a dvě z nich vznikly speciálně pro toto vydání.

Další změnou je pak i zaměření na postavy cizinců spojených s filmovou Epizodou VII. Záměrně píši „spojené s“, nikoli že se zde reálně objevili. Narážím zde zejména na konstábla Zuvia ve stanici Niima, kuchaře Tuggse nebo dvojici Frigosianů na Mazině hradě, kterých si v podstatě nemáte šanci všimnout, pokud nevíte, kam se v daný okamžik dívat. Díky tomu zde máme dvě prostředí filmových planet Jakku a Takodana a také planety Ponemah, která byla ve filmu pouze zmíněna.

Na rozdíl od předchozích sbírek odehrávajících se v Chalmunově moseisleyské kantýně nebo v Jabbově paláci nedochází k žádnému přesahu do děje Epizody VII. Příběhy se prostě odehrávají v blíže neurčeném období předtím, než První řád napadl jakkuskou vesnici Tuanul. Také zde nejsou výrazné snahy o to, aby se příběhy nějak protínaly mezi sebou (až na jednu výjimku), což je u povídek od jediného autora skoro trestuhodné. Jde o víceméně samostatné zkazky bez reálného významu pro samotný film.

O to divnější je pak označení čtyř dříve vydaných povídek jako součást publikačního projektu Cesta k Epizodě VII, který, jak už jsme se mnohokrát přesvědčili, byla hlavně nesmyslným marketingovým počinem, bez něhož by se publikace v něm obsažené klidně obešly, a ještě by zde nebyla pachuť z částečně „klamavé reklamy“. Soubor povídek už na sobě naštěstí nálepku Journey to Star Wars: The Force Awakens nemá a je tedy možné se bez přehnaných očekávání a nároků kochat tím, jak jednotlivé povídky rozšiřují úžasně pestrou mozaiku Star Wars světa.

High Noon on Jakku – "V pravé poledne na Jakku" už svým názvem odkazuje na inspiraci westernovými filmy. Zuvio je zástupcem druhu Kyuzo (což je rasa nájemného lovce Emba z Klonových válek). Příběh dává do Star Wars kulis věci jako pistolnický souboj, přepadení bankovního vozu a jiná westernová klišé. Dozvíme se, že konstábl měl k ruce ještě dva zástupce, Streehna a Drega. Díky použité retrospektivě velmi přímočarý příběh, který rozhodně není špatný, ale zase bych jej neoznačil za vynikající.

A Recipe for Death – Hrdinou této povídky (vzniklé až později speciálně pro tuto antologii) je šéfkuchař na hradě Maz Kanaty, Strono „Kuchtík“ Tuggs (kterého je možné krátce zahlédnout ve filmu), který vyšetřuje vraždu svého volpaiského „sous-chefa“ Robbse Elye velmi neobvyklým způsobem, soutěží ve vaření, přičemž vítěz získá místo nového zástupce šéfkuchaře. V mnohých ohledech je to povídka podobná příběhu Face of Evil, zvláště svým lehce morbidním smyslem pro humor. Velmi se mi líbila.

All Creatures Great and Small – Už první pohled na starého Nu-Cosiana jménem Bobbajo s dlouhým krkem a klecí se zvířaty na zádech, kterého jsme krátce zahlédli ve středisku Unkara Plutta, napovídá určitou nudu, která je s postavou spojena. Tento slabší příběh, který je právě o Bobbajovi, však není vyloženě nudný, ale pouze hodně zvláštní až bizarní. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, přičemž přítomnost je na Jakku, kde napadli jednu vesnici otrokáři a Bobbajo svým vyprávěním o době těsně před bitvou u Yavinu uklidňuje místní děti. Příběh je zajímavý hlavně díky perspektivě vypravěče, kdy vlastně ani nesejde na tom, zda je příběh pravdivý nebo ne, ale zda jde o dobrý příběh (že by skrytá narážka na vytvoření Legends?).

The Face of Evil – Na povídkovou knihu určenou hlavně pro mladé čtenáře tento příběh oplývá překvapivě solidní hororovou atmosférou. Příběh je o zlodějce Ryn Biggleston, partnerce BeeLee Amdas, kterou při jejich poslední „prácičce“ zachytila bezpečnostní kamera. Ryn pak vzala celý lup a otrávila ji. BeeLee však v posledním záchvěvu vzdoru odhalila totožnost své parťačky celému sektoru a Ryn je nucena vyhledat pomoc pološílených kryptochirurgů Thromby a Lapara na takodanském Mazině hradě. Více z tohoto velmi zábavného příběhu s ještě zábavnější pointou nevyzradím.

True Love – Slabší povídka, která se soustředí na crolutského majitele vrakoviště Unkara Plutta, je druhou z nových povídek vzniklých speciálně pro tuto antologii. Dva z Pluttových přisluhovačů se rozhodnou svého šéfa okrást o jeho dobře ukryté jmění a prásknout do bot. V tom jim má pomoci umělá inteligence v podobě Crolutky na holonetové seznamovací službě. Tato povídka není úplně špatná, ale svůj úkol, totiž ukázat Unkara Plutta jako „bezcitného hajzla“ i mimo Epizodu VII, plní pomocí pochybných nástrojů, totiž emocí, které má umělé inteligence, dále nepatřičné (rozuměj v kontextu světa Star Wars) hlouposti zlodějů a především samotný příběh působí trochu jako varování pro děti, aby na internetu nevěřily cizím lidem (jde o povídku, která mě přiměla zjistit si cílovou věkovou skupinu této knihy, jinak by mi to u jiných příběhů ani nepřišlo). O vyslovený propadák ale nejde a povídka je místy velmi vtipná.

The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku – To nejlepší na konec. Kapitán Sidon Ithano (alias Karmínový korzár) a jeho první důstojník Quiggold se ve filmu Síla se probouzí objevují jako členové pirátské posádky, s níž chce Finn opustit Takodanu. Samotný příběh ale pojednává o honbě pirátů za pokladem na planetě Ponemah. Zde leží separatistická loď ztroskotaná někdy v závěru klonových válek, která údajně vezla poklad hraběte Dookua. Z četných skupin sledujeme právě posádku kapitána Ithana. Toto je naprosto vynikající povídka, svižná a velmi vtipná, která je i přes malou návaznost na Epizodu VII velmi dobře vpletena do reálií Star Wars (zejména seriálu Klonové války). Pokud nějaký příběh v tomto souboru připomíná to nejlepší, co bylo na povídkách z Legends, pak je to právě tento.

V konečném zhodnocení je antologie Tales from the Galaxy Far, Far Away: Aliens pěkným přídavkem do universa Star Wars. Její povídky sice původně nedosáhly očekávání fanoušků, kteří si prostě v době kolem premiéry filmu přáli něco trochu více spojeného s Epizodou VII (něco jako soubor tří krátkých příběhů o hlavních postavách Před probuzením), ale o to více obohacují universum Star Wars jako takové a jde o zajímavé kousky (většinou) přístupné pro hardcore i casual fanoušky. Nejde o esenciální čtivo v rámci ságy Star Wars a už vůbec ne v kontextu tie-inů k Epizodě VII, ale pokud povídkám dáte šanci, určitě nebudete zklamaní.

80 %

High Noon on Jakku - Niimský konstábl Zuvio vyšetřuje loupež v příběhu, který neodolatelným způsobem zavání westernem, neschází ani detektivní zápletka ani prodchnutí starwarsovou vlídností. Vedlejším bonusem je alespoň malé nahlédnutí, jak to funguje v Niimě, jak se žije na Jakku. Povídka se čte téměř sama a díky skvělé atmosféře ani nevadí, že nekonzumujete žádnou holmesovskou záhadu, ale jen jednoduchý příběh z okraje galaxie.

The Face of Evil - Když zločinec potřebuje zmizet, kde jinde najde tu správnou pomoc, než na hradě Maz Kanaty? Nečeká nás však příběh kriminální, nýbrž temná parafráze klasického Frankensteinova příběhu. I s Igorem! Průběh změny fyzické identity je popsán nápaditě, zajímavě a my si můžeme připomenout, že Star Wars jsou sci-fi (stejně jako Frankenstein). A nechybí ani skvělá pointa. Jen je škoda, že z hájemství Maz Kanaty nevidíme více.

True Love - Dvojice poskoků Unkara Plutta se rozhodne, že jej rafinovaně okrade a dostanou se konečně pryč z Jakku. Připraví proto (až nečekaně) vychytralý plán, v němž hraje hlavní roli galaktická seznamka a umělá inteligence Tanandra Frullich. Poměrně zajímavý příběh, který navíc obsahuje i zmínky o událostech povídky High Noon on Jakku a staví ji do mírně odlišného světla.

All Creatures Great and Small - Poetický, místy až komický příběh o zvířátcích pana Bobbaja. Zaujme především pozoruhodné převyprávění skučených událostí Epizody IV. Nebo ne? Pravdu ví jen Bobbajo… Povídka je sice vlastně o ničem, ale je tak přívětivá a pohodová, až jsem třeba úplně zapomněl na svou ofidiofobii a fandil hadovi.

A Recipe for Death - Strono „Kuchtík“ Tuggs, šéfkuchař na hradě Maz Kanaty najde ve svém osobním mrazáku svého zástupce – velmi odborně zabitého, jako by to provedl kuchař. Kuchtík pochopí, že zločin míří na něj a rozhodne se na vlastní pěst najít pachatele. Jak? Uspořádá kuchařskou soutěž! Váženému čtenáři je tak naservírován Master Chef ve Star Wars! Ovšem místo nastavované kaše dostáváme luxusní, exotickou lahůdku. Pod spoustou receptů si sice moc nepředstavíme, ale tohle jsou Star Wars! Kuchaři tak vaří pod blasterovou palbou či v nehostinném prostředí. Jednoduchý nápad, který nám ale přinese obří porci zábavy.

The Crimson Corsair and the Lost Treasure of Count Dooku - Několik skupin pirátů se vydává do nebezpečí hledat poklad? Zápletka, kterou beru všemi deseti! Povídka sama je psána čtivě a suverénním stylem. V druhé polovině je snad každá kapitola nějak vypointována a náhlé konce jednotlivých skupin jsou stejně různorodé, jako zábavné. A když dojde k nečekanému propojení se seriálovými The Clone Wars, dostává tento fantastický mix Šíleného Maxe a Pirátů z Karibiku svou korunu. Skvělá povídka, po které bych byl velmi rád, kdyby se kapitán Sidon Ithano mohl se svojí posádkou ještě někdy vrátit.

Šestice povídek, které ač z pera jednoho autora, jsou žánrově mimořádně odlišné a každá nám ukazuje předalekou galaxii trošku jinak. Přiznám se, že ty příběhy reprezentují mnohé z toho, kvůli čemu mám Star Wars rád – ukazují nám nádherně bohaté universum, kde se v pozadí velkých ság odehrávají maličké, ale možná o to zajímavější příběhy. A jak nejlépe to vyjádřit, než povídkami o postavách, kterých jste si v sedmé epizodě sotva všimli. Čistě subjektivně jsem si z knih nového kánonu právě tuto knihu užil nejvíce.

100 %