CSWU
MENU
starwars
FB

RECENZE: Star Wars The Old Republic: Revan

14. 10. 2015 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Na okraji galaxie číhá prastaré a obludné zlo, chystající se rozdrtit Republiku. Zastavit ho může jen Revan, bývalý hrdina mandalorianských válek, ze záhadných důvodů zrádce Republiky, nemilosrdný dobyvatel a po zásahu řádu Jedi opět hrdina, který zachránil galaxii před zkázou. Nyní se opět nachází v nemilosti a je pronásledován hrůznými nočními můrami, které jsou to jediné, co mu zůstalo ze vzpomínek na minulý život.

Román Revan od spisovatele Drewa Karpyshyna sice po zavedení nového kánonu Star Wars spadl do množiny Legends, jež označuje nekanonické zdroje, nicméně vzhledem k tomu, že nejstarší období Staré republiky se v kánonu v dohledné době využívat nebude, lze události před rokem 2000 před filmovou epizodou I brát za víceméně jediný (a tedy platný) zdroj. Napovídá tomu i neustálé pokračování příběhu onlinové hry Star Wars: The Old Republic, která je dle slov tvůrců pod větším dohledem Lucasfilmu než kdy dřív. A právě ve snaze uvedení do děje hry The Old Republic vznikl román Revan. Hra The Old Rebublic (SWTOR) je volným pokračováním starších her Knights of the Old Republic (KotOR) a Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (KotOR II), odehrávajících se zhruba 300 let před SWTOR.

Kniha Revan, ač formálně vyšla jako třetí románový tie-in do hry SWTOR, se však odehrává právě v době obou KotORů a funguje jako pomyslný most spojující všechny tři hry. Drew Karpyshyn je pak asi člověk k jejímu napsání nejpovolanější, jelikož byl hlavním autorem příběhu KotOR a podílel se rovněž významně na ději SWTOR. Kniha z roku 2011 vychází nyní i v češtině a přinášíme vám její recenzi. Vy, kteří jste již přečetli a chtěli byste vědět, jak to bylo dál, musíte si zahrát SWTOR. Právě pro vás jsme na konci článku připravili návod, jak příběh Revana ve složitém světě onlinovky snadno a rychle najít. Dále máte možnost vyhrát nově přeloženou knihu v minisoutěži, kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci s nakladatelstvím Egmont. Podrobnosti na konci článku.  

Hodnocení Pavla Klimeše:

Abych se přiznal, dvojice her KotOR mě ve své době naprosto dostala a dodnes mám pro období Staré republiky v srdci zvláštní místo. Když bylo oznámeno, že nebude třetí díl, ale místo toho vznikne MMORPG, samozřejmě jsem byl zpočátku rezervovaný. A právem, protože online hry nepatří právě do skupiny bohaté na kvalitní příběh. Právě to se však snažili lidé ze studia BioWare změnit a SWTOR měl v sobě v době vydání (konec roku 2011) ne jednu, ale hned osm různých příběhových linií (dle osmi hlavních hráčských tříd). Potud tedy vše v pořádku, a pokud mě něco u hry udrželo takto dlouho, je to právě silně rozvětvený, byť kvůli ostatním aspektům hry poněkud rozvláčný příběh.

Horší bylo to, že se SWTOR odehrával o příliš mnoho let později a nedala se tedy očekávat přílišná vazba na hry KotOR. Ta v SWTOR nakonec je, ale je hluboce vpletena do zcela nezávislého příběhu a ten je nutno ve hře skoro i hledat. Celý příběh SWTOR i tak vychází rámcově z minulých událostí v galaxii, jako velká hyperprostorová válka a dále rozvíjí obrovský celogalaktický konflikt. A právě k většímu sepětí s hrami KotOR byla napsána kniha Revan, která odhaluje to, k čemu spěl poněkud narychlo ukončený druhý díl (skvěle jej do jisté míry obnovuje fanouškovská modifikace hry The Sith Lords Restored Content Mod, kterou tímto velice doporučuji!).

Nenechte se zmást logem SWTOR, tato kniha je stoprocentní úlitbou fanouškům obou KotORů, a pokud jste obě hry nehráli, nemá ji v zásadě cenu číst. Kniha je rozdělena na dvě části a epilog, které se odehrávají v časových rozestupech. První část sleduje osudy Revana v době mezi prvním a druhým dílem, zatímco druhá část navazuje přímo na KotOR II. Na každý pád je nutné říct, že jde o knihu velmi temnou až tragickou a rozhodně nejde o klasické lehkovážné dobrodružství, na které jsme ve Star Wars zvyklí.

Již dlouho před napsáním knihy bylo stanoveno „kanonické“ pohlaví hlavních protagonistů obou her a konkrétně odhalení, že hrdina druhého dílu „Jedi Exile“ není muž, nýbrž žena, se setkalo se značnou kontroverzí (na vysvětlenou - ve hře KotOR II totiž dává větší smysl, když se k vašemu týmu přidá tzv. „Služebná“, což se ale stane pouze s mužskou postavou). Román Revan tady však nekončí. Dává Vypovězené Jedi kanonické jméno Meetra Surik a odhaluje některé zásadní skutečnosti, zejména vztah s Revanem. Její zpracování musím Karpyshynovi pochválit, protože se mu podařilo (i přesto, že s druhým KotORem neměl nic co do činění) vytvořit sympatickou postavu, která plně odpovídá tomu, co jsme viděli a slyšeli ve hře.  

Další ústřední postavou je kromě zmíněné Vypovězené Jedi právě Revan, který je zde prezentován jako psanec a vyvrhel, kterého okolnosti odvedou od poklidného života. A posléze jeho odevzdaná ochota obětovat pro záchranu svých blízkých cokoli. Musím říct, že se autorovi charakteristika Revana velmi povedla. Aby také ne, když ho vlastně vymyslel.  

Samozřejmě nešlo vzít všechny členy týmu z obou her KotOR, dát je do lodi Ebon Hawk a společně vyrazit za dobrodružstvím. Ale i tak shledávám jako značnou nevýhodu, že se řadě z nich autor nevěnoval ani jedinou zmínkou a postavy, které uvidíme, nebo o nich dostatečně uslyšíme, se dají shrnout na Bastilu Shan, Canderouse Orda, T3-M4 a zprostředkovaně i HK-47. To je všechno. Ano pár dalších, zvláště z prvního KotORu, se dočká drobné zmínky, ale úplně „odignorovat“ třeba Cartha Onasiho je prostě neodpustitelný zločin.

Canderous Ordo zde dostává rozšíření toho, co jsme z něj složitě páčili ve hře, přesto ale je úloha Mandalorianů pochopitelná pouze pro ty, kteří hry hráli skutečně poctivě a nevynechali jediný rozhovor. Občas mi tento nabručený bývalý žoldák oproti hrám připadal až příliš rozverný a optimistický, ale dá se to překousnout. Hlavně ve vztahu k výše zmiňované temnotě celé knihy, kterou bylo patrně nutné něčím vyvážit. T3-M4 je stále ta nejlepší variace na neopěvovaného droidího hrdinu R2-D2, kterou v době Staré republiky můžeme mít. A Bastila? Ta mě paradoxně vůbec ničím nepřekvapila, snad jen tím, že se z ní stala až příliš šablonovitá „pasivní“ hrdinka.

Doposud jsme se bavili pouze o tom, jak kniha navazuje na hry KotOR a překvapivě zatím vůbec nezaznělo jméno skutečného hlavního hrdiny této knihy. Tím, co román úzce spojuje s onlinovkou SWTOR je postava sithského válečníka jménem lord Scourge, který je také tmelem, který tuto knihu slepuje do jediného konzistentního celku. Scourge je… inu… Sith jak se patří. Zlý, brutální a nemilosrdný, přesto však k němu musíme cítit sympatie. V jistých ohledech mi připomněl jiného Karpyshynova hrdinu a to Dartha Banea, který je přesně tím zloduchem, kterému držíme palce v jeho boji proti ještě větším zloduchům, než je on sám.

Skrze Scourgův příběh je nám naservírována hromada informací o klíčových reáliích SWTOR, z nichž mnohé se ani později ve hře pohromadě nedozvíme a navíc několika zásadních vysvětlení, které vám hra při vší rozsáhlosti prostě nenabídne. Jelikož jsem knihu přečetl již krátce před vydáním hry na Vánoce 2011, mohu říct, že její přečtení vám pokazí jedno menší překvapení v příběhu hry, protože věc, kterou ve hře posléze zjistíte, vlastně už víte, ale vaše postava nikoli. Jak ale říkám, nejde o nic tak moc zásadního a kniha daleko méně „škodí“ hře, než aby hra „škodila“ knize.             

Kromě menších prohřešků zmíněných výše není možné knize vytknout takřka nic a Revan tak skvěle plní úlohu zakončení jedné kapitoly a připravení půdy pro kapitolu další. Jako taková může působit dojmem neukončenosti, ale je třeba si uvědomit, že takhle to s „prostředními“ díly prostě je. Pro fanoušky KotORů jde o naprostou povinnost a dovedu si představit, že díky ní mnozí dokáží i překonat prvotní nechuť hrát SWTOR. A to je na jednu knihu skutečně dost.

 

90 %  

 

Návod, jak pokračovat v příběhu (bez spoilerů)

V případě, že jste dočetli knihu a chcete ve hře Star Wars: The Old Republic o pokračování příběhu KotOR zjistit co nejvíce a v chronologickém pořadí, měli byste začít třídou rytíře Jedi (Jedi Knight), kterého si můžete zvolit, pokud hrajete za Republiku (origin story). Příběh rytíře Jedi je obecně považován za něco, co je do jisté míry ústředním dobrodružstvím hry (samozřejmě to nelze brát doslova, protože celkový děj ovlivňují i příběhy ostatních sedmi tříd). Rytíře Jedi byste měli dohrát až do konce třetí kapitoly, ale ne dál (poslední úkol se jmenuje Doomsday). Během druhé kapitoly (okolo 33. úrovně) příběhu vaší postavy narazíte na Carrickově stanici republikové flotily na samostatný úkol jménem Jedi Prisoner. Ten vede k dvojici flashpointů (tj. samostatných příběhových misí pro více hráčů, které lze opakovat) jménem Taral V a Maelstrom Prison, které dokončete buď s pomocí ostatních hráčů, nebo počkejte na příští aktualizaci, která umožní oba tyto flashpointy dohrát v sólovém módu.

Po dohrání příběhu třídy rytíře Jedi byste měli hraní přerušit a založit si novou postavu. Tentokrát budete hrát za Sithskou říši, specificky za sithského válečníka (Sith Warrior), kterého také můžete dohrát až do konce třetí kapitoly (poslední úkol má název Retribution). Opět, podobně jako za Republiku i zde během druhé kapitoly (také kolem 33. úrovně) na Vaikenových vesmírných docích na imperiální flotile narazíte na úkol Call to Arms, který vede k flashpointům Boarding Party a The Foundry. Po dokončení třetí kapitoly si lze zvolit, zda se vrátit zpátky k postavě rytíře Jedi, nebo pokračovat za sithského válečníka. Je to jen na vás a příběh se zase tolik neliší. Ale doporučuji obě strany.

Posléze v terminálu na vaší lodi naleznete úkol, který se jmenuje Shadow of Revan Prelude, kterým začnete celý nový velký příběh (pátá kapitola hry) zatím aktuálního rozšíření jménem Shadow of Revan. Opět lze hrát za obě postavy. Hodně štěstí!

 

Minisoutěž o knihu Star Wars: Revan

U příležitosti českého vydání knihy u nakladatelství Egmont máte možnost jeden její výtisk vyhrát i vy. A protože chceme, aby kniha padla do správných rukou, tj. do rukou opravdových fanoušků her Knights of the Old Republic, bude otázka zaměřena právě na ně. Knihu od nás dostane ten/ta, kdo nám zde v diskuzi pod tímto článkem napíše svoji nejoblíbenější postavu z KotORu (I nebo II) a pak v krátkosti vysvětlí, proč je podle něj/ní pro hru tak zásadní. Nejlepší příspěvek bude vylosován naší redakcí v pátek odpoledne (do té doby tedy máte čas). Přejeme soutěžícím hodně štěstí!

Komentáře