RECENZE: Star Wars: Thrawn: Ascendence – Chaos na vzestupu

12. 04. 2021 Přidal CSWU komentářů

Za hranicí známé galaxie leží Neznámé oblasti, obrovské, nebezpečné a zvětší části nezmapované území. V srdci tohoto teritoria se rozkládá Ascendence, domov tajuplných Chissů a Devíti rodin, které jim vládnou. Mír v Ascendenci je však narušen po útoku na hlavní planetu, který po sobě nezanechá ani stopu. Vyšetřit ho má jeden z nejbystřejších vojenských důstojníků. Muž narozený do skrovných poměrů, avšak adoptovaný Mitthy, jednou z nejvlivnějších Vládnoucích rodin, kteří mu dali jméno Thrawn. Podpořen velkou Expanzní flotilou i svou přítelkyní, admirálkou Ar’alani, začíná Thrawn postupně nacházet potřebné odpovědi. Ale zatímco proniká do hlubin vesmíru, které jeho lid nazývá Chaosem, zjišťuje, že jeho úkol není takový, jaký se zdál.

První kniha z nové trilogie Thrawn: Ascendence s podtitulem Chaos na vzestupu právě teď vychází v nakladatelství Egmont. Stejně jako předchozí kanonická trilogii jménem Thrawn ji napsal spisovatel Timothy Zahn. Oproti ní se však jedná o příběhy chronologicky předcházející a vypráví o začátcích kariéry pozdějšího imperiálního velkoadmirála a podrobně se zaobírá exotickým prostředím Chisské ascendence. To, zda se vám pořízení knihy vyplatí, se dozvíte v recenzi níže.

0067671625_a101M0F0000374-Star-Wars-Thrawn-Ascendence-Chaos na vzestupu-2d.jpg

Velkoadmirál Thrawn pořád patří k nejoblíbenějším postavám ve Star Wars vůbec. Postava, která vznikla v dřevních dobách Legends a za tu dobu prošla obrovským vývojem (tedy ve smyslu návazných informací o ní, nikoli nutně ve smyslu motivace a chování). Když bylo rozhodnuto, že se tato postava objeví i v novém kánonu Star Wars, bylo nepochybně úžasné, že se mohlo čerpat z celého bohatého pozadí, které o Thrawnovi a celé chisské kultuře vzniklo a následně ho i prohloubit. Právě to se totiž děje, neboť kanonická trilogie Thrawn Ascendence nám má představit státní útvar, Chisskou ascendenci, v míře dosud nevídané dokonce i v Legends.

Chisská ascendence, prostředí vzdálené a zcela oddělené od Republiky, potažmo Impéria, je ideální v současnosti, kdy se příběhy Star Wars plánují především s ohledem na filmy a seriály a knihám a komiksům náleží buď úloha doplňková nebo jsou poněkud stranou od ostatního dění (to je případ i nového publikačního programu Vrcholná Republika). Opět poměrně tlustá kniha Chaos na vzestupu (postřehl někdo narážku na název Temná Síla na vzestupu?) se do představování Thrawna a chisských reálií obula skutečně s vervou. Teprve po dočtení této knihy jsem měl doopravdy pocit, že i to množství informací, které jsme se o Thrawnovi a jeho národu dosud dozvěděli, bylo jen škrábnutí povrchu. Románu také velice prospívá to, že Timothy Zahn tentokrát nebyl svázán dějem seriálu Star Wars Povstalci, od kterého se nesměl odklonit. Díky tomuto veskrze novému prostředí jsem při čtení občas zapomínal, že čtu Star Wars, a to myslím v dobrém.

Kniha je také zajímavá v tom, že ačkoli Thrawna paradoxně představuje do nesmírných detailů, Thrawn samotný je povětšinou, na rozdíl od kanonické trilogie Thrawn, sledován hlavně očima jiných, což je pohled, který známe z původní Thrawnovy trilogie (Legends) a přispívá k větší tajemnosti postavy. Tím se dostáváme k ostatním postavám. Kromě admirálky Ar’alani známé už z první trilogie je to mladá chisská navigátorka Che’ri, která nás pěkně uvádí do jejich svébytné kultury společně se svou souputnicí Thalias, která je vlastně takovou novou ústřední postavou nové trilogie. To je logický krok, protože jelikož je tato kniha prequelem, vlastně víme, jak to s Thrawnem a Ar’alani za pár let bude.

To že je kniha „předpokračováním“ první kanonické trilogie, je v mnoha ohledech jediným nedostatkem této knihy. Zároveň se velmi nedoporučuje číst tuto knihu ještě před zmíněnou první trilogií, část knihy se totiž odehrává současně s událostmi knihy Thrawn: Spojenectví a vysvětluje některé záhady, na které jsme v oné knize nedostali odpověď. Obrácené pořadí vás oloupí o kouzlo postupného odkrývání záhady. Doporučuji tedy číst tuto knihu až jako čtvrtou (stejně jako filmové epizody Star Wars ;-) ).

Také by se mohlo na první pohled zdát, že Thrawn v knihách je velmi odlišný od stejné postavy, kterou nám představil seriál Povstalci. Je však potřeba si uvědomit extrémní situaci v seriálu a tato kniha dále rozdíl stírá odhalením dalších tváří jeho osobnosti, kdy Thrawn bytosti kolem sebe vnímá v podstatě jako zdroje prospěchu či neprospěchu.

Jak se tedy nová kniha povedla? Ze čtyř aktuálně vydaných kanonických knih o Thrawnovi jde nejspíš o mou druhou nejoblíbenější. Všechny díly první trilogie se mi velice líbily, třebaže v mých očích měly lehce sestupnou tendenci. Chaos na vzestupu opět posouvá laťku kvality o něco výše, byť nedosahuje výšin dokonalosti první knihy s názvem Thrawn. Knihu všem, kterým se kanonická trilogie Thrawn líbila, velice doporučuji (a silně doporučuji číst tuto knihu až po trilogii Thrawm) a velmi se těším na další pokračování.

90 %