Recenze: Star Wars: Vader sestřelen; Věznice povstalců

21. 07. 2019 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Hromadění moci Dartha Vadera, který se snaží prokázat císaři Palpatinovi své kvality, dovedlo na stopu Luka Skywalkera, mladého povstalce, který zničil Hvězdu smrti a o němž Temný pán tajně ví, že je jeho syn. Povstalci včetně Luka se toho času nacházejí na planetě Vrogas Vas, kde se nacházejí trosky starodávného chrámu Jediů. Po Sithově konfrontaci s povstaleckými silami na Vrogas Vasu se příběh přesune do povstalecké věznice Sluneční skvrna, která je domovem těch nejhorších imperiálních i jiných zločinců a ze které údajně nelze uniknout…

V pořadí již čtvrtá komiksová kniha či album, která vyšla u nakladatelství Egmont, obsahuje sebraný šestidílný příběhový úsek Vader sestřelen, který je crossoverem sérií Star Wars (Jason Aaron) a Darth Vader (Kieron Gillen), dále one-shot Annual 1 série Star Wars (který je uváděn pod názvem „V utajení“) a konečně čtyřdílný příběhový úsek Věznice povstalců taktéž ze série Star Wars. Všechny tyto příběhy vyšly česky už v rámci komiksového Star Wars Magazínu. Stojí tedy tato kniha za koupi? To se dozvíte v naší recenzi.

Star Wars Magazín vznikl ve své době v Polsku jako platforma k publikování kratších a nejlépe samostatných příběhů z předaleké galaxie z dílny Dark Horse Comics. Historicky zde tedy byly publikovány především příběhy ze Star Wars Tales, které byly vždy i v rámci expandovaného univerza poněkud rozporuplné co se týče kanoničnosti. Byly zde však výjimečně i delší příběhy jako Darklighter, které však narážely na omezení příliš dlouhé periodicity, kdy se jeden příběhový úsek mohl třeba celý rok. Souvislý příběh za těchto podmínek nebylo vůbec jednoduché sledovat.

Po ustanovení nového kánonu v roce 2014 pak dlouho existovaly v podstatě jenom souvislé série. Nedostatečná periodicita magazínu pak zapříčinila to, že se magazín značně opožďoval za aktuální produkcí Marvelu. To na jednu stranu nevadilo, protože kritériem nebylo vydávat vše, ale pouze ty nejzásadnější či nejkvalitnější kousky. Pokračující série však nedávaly příliš na výběr, protože rozvětvený děj nebylo v pozdějších částech možné zcela pochopit bez znalosti předchozích úseků.

Proto po zrušení Star Wars Magazínu polským Egmontem došlo k rozhodnutí u českého Egmontu (který vlastní skupina Albatros Media) vydávat komiksy v knižní podobě po celých příběhových úsecích. Kvůli snaze vydávat ty nejzásadnější kousky dochází zatím hlavně k vydávání toho, co už vyšlo v rámci Star Wars Magazínu (výjimku tvoří zatím pouze kniha Darth Maul; Syn Dathomiru). Čtenáři SW Magazínu pak tyto knihy mohou nabídnout hlavně ucelené a luxusní zpracování v pevné vazbě (což v případě po trafikách leckdy těžko sehnatelného časopisu není vůbec od věci).

Příběh Vader sestřelen byl vůbec prvním crossoverem mezi sériemi Star Wars a Darth Vader, což znamená, že se v něm sbíhaly oba příběhy. První sešit byl samostatný a následně se sešity střídaly vždy po jednom z každé série. Příběhově jde o velmi zajímavou záležitost, protože, přiznejme si, že Vader proti celé povstalecké armádě je něco, co skutečně chceme vidět, i když se výsledek zdá být víc než zřejmý. Kresba je dostatečně zdařilá, i když někoho může na crossoveru rušit to, že pochází od dvou různých kreslířů, Mikea Deodata a Salvadora Larrocy.

Příběh dokáže být zábavný i velmi napínavý. Aaronovi a Gillenovi se v tomto příběhu povedlo něco, co se z novějších příběhů povedlo třeba filmu Rogue One či dvojepizodě Past na Lothalu v seriálu Povstalci. Zde totiž jde z Vadera skutečný strach. Například ze začátku, když je obklíčen povstaleckými vojáky a prohlásí, že je obklopen pouze strachem… a mrtvými.  Lahůdka. Své místo na výsluní si však také zaslouží i princezna Leia Organa a je dobře, že obě dvě tyto postavy se vyjímají na české obálce.

Kratší příběh s českým názvem V utajení nám pak představuje hlavně povstaleckého agenta Eneba Raye, který je na hlavní planetě Impéria… inu, v utajení. Příběh Kierona Gillena, který má návaznost na několik čísel krátkých komiksů v časopisu Star Wars Povstalci, vás určitě nezklame, ale možná malinko zmate, ale pouze dočasně. V každém případě je pěkné se občas v období Impéria vypravit na Coruscant. A to nejen do Císařského paláce. Kresba Angela Unzuety je sice poněkud jiná, ale podle mě tvoří dobrý přechod k poslednímu příběhu v knize.

Tím je příběhový úsek Věznice povstalců, již plně pod kontrolou Jasona Aarona. Děj, který před našima očima ve věznici Sluneční skvrna (i mimo ni) rozehrává, je pak pravá a nefalšovaná radost číst. Pochmurná a hořká (chtělo by se říct téměř noir) atmosféra se střídá s okamžiky vyloženě komickými, ale nikoli samoúčelně. Eskapády Hana, který se rozhodl zasvětit Luka do pašeráckého řemesla, je vysloveně geniální. Celé to podtrhuje kresba Leinila Yua, jež dotváří atmosféru ne tak úplně realistickými konturami.

V konečném zhodnocení zde máme další z povedených komiksových knih, která za koupi rozhodně stojí. Pro nové čtenáře se tedy stoprocentně jedná o nutnost a pro čtenáře někdejšího SW Magazínu se pořízení vyplatí už jen pro pěkné souborné, přehledné a nesporně luxusnější vydání. Každopádně odteď nás čekají další příběhy, které doposud nikdy v češtině vydány nebyly, a já se už na ně moc těším.

90 %