RECENZE: Star Wars: Vyvolený, Světlo pohasíná

01. 03. 2021 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Klonové války skončily. Rytíři Jedi jsou poraženi intrikami Palpatina, který se nedávno prohlásil císařem. Součástí jeho dalekosáhlých plánů byl i mladý Jedi jménem Anakin Skywalker, kterého císař obrátil na temnou stranu Síly a který se stal Sithem jménem Darth Vader. Vaderova porážka na Mustafaru z rukou Obi-Wana Kenobiho však mnohé zkomplikovala. Místo mladíka v plné síle císaři slouží lidská troska, která je mnohem více strojem než živou bytostí…

Osmé komiksové album, prostřednictvím kterých nakladatelství Egmont přináší vybrané komiksové příběhy Star Wars ze stáje Marvelu, se věnuje začátkům Dartha Vadera. Kniha Vyvolený – Světlo pohasíná sbírá sešity 1 až 12 komiksové série Darth Vader: Dark Lord of the Sith od Charlese Soulea a Giuseppea Camuncoliho. A samozřejmě platí, že tyto příběhy vycházejí v češtině poprvé. Jaké tyto příběhy jsou a zda se vyplatí knihu pořídit, napoví recenze níže.

(Pro úplnou transparentnost uvádím, že ač jsem byl odborným redaktorem této knihy, názory zde vyřčené tím nejsou nijak ovlivněny a jsou pouze mé vlastní.)

Tato recenze bude z mého pohledu vlastně velice krátká. Série Darth Vader: Dark Lord of the Sith z let 2017–2018) patří k tomu nejlepšímu, co v novém kánonu Star Wars vyšlo. Její autor Charles Soule je pak v současné době jedním z nejžádanějších vypravěčů. Mezi jeho ostatní klíčová komiksová díla patří minisérie Lando, The Rise of Kylo Ren, Obi-Wan & Anakin, pak série Poe Dameron a nejnověji dokonce druhá hlavní série Star Wars.

Příběhové úseky Vyvolený, Světlo pohasíná a Pravidlo pěti začínají prakticky ještě v závěru filmové Epizody III – Pomsta Sithů, kdy je Darth Vader přetvořen na kyborga v černé zbroji. Zde vidíme, co následovalo bezprostředně po jeho zmučeném výkřiku NeeeeEEEeeee! a hned první stránky nám popisují takové klíčové informace jako například proč mají Sithové rudé čepele světelných mečů (tuto informaci však již naťukl román Ahsoka) nebo co se stalo se všemi světelnými meči Jediů zabitých při rozkazu 66.

Naprosto zásadní hodnotu pro mě tento komiksový příběh má kvůli své jedinečnosti. V podstatě nikde jiné nevidíme ve Vaderovi tolik Anakina Skywalkera jako zde. Vader se v podstatě teprve učí být tím Vaderem, kterého všichni známe, a to velmi přispívá k realističnosti celé postavy, protože přerod jako mávnutím kouzelného proutku není příliš pravděpodobný (srovnejme s románem Temný lord: Zrod Dartha Vadera). Zcela v souladu s tím je i snaha svou zbroj vylepšovat či opravovat. Ostatně i ostatní postavy jsou dobře napsané, od samotného Palpatina, dvojice stormtrooperů (téměř připomínajících Taga a Binka) či mistra Kiraka Infil’y či Jocasty Nu nebo i veleinkvizitora.

Camuncoliho kresba je dosti poutavá, dynamická a detailní, ale zase ne fotorealistická a kreslíř rozhodně dokázal této sérii vtisknout velmi unikátní „look“. Na druhou stranu určité prvky mi přišly stylizované až příliš a místy mě to vytrhlo z celkového zážitku. Za speciální zmínku stojí pohledy skrz Vaderovu masku, nebo mistr Infil’a, či Vaderova loď, jejíž design tvoří krásný přechod mezi elegantním designem v prequelech a hranatějším a technicistním vzhledem v původní trilogii.

Příběh obsahuje spoustu nového „loru“, ale při tom všem dokáže činit narážky na všechny možné zdroje a dál je rozšiřovat. Za všechny se dá jmenovat seriál Povstalci, který koneckonců představil inkvizitory v novém kánonu a pak třeba Soulova minisérie Lando, která vychází v češtině současně s toto knihou a já velmi doporučuji přečíst si ji ještě před touto knihou.

Celkově musím knihu velice pochválit a skutečně se jedná o jeden z nejlepších komiksů nového kánonu. Má pár pro mě méně poutavých momentů, ale zase spoustu jiných momentů, které jsou takříkajíc k nezaplacení. Pořízení s naprosto klidným srdcem doporučuji a těším se na vydání druhého dílu.

90 %