RECENZE: Star Wars: Zbraň rytíře Jedi

14. 12. 2015 Přidal Pavel Klimeš komentářů

Krátce po zničení první Hvězdy smrti Luke Skywalker vyráží vstříc novému dobrodružství. Záhadnou vizí Síly je Luke spolu s droidy C-3PO a R2-D2 váben na tajuplnou planetu Devaron zde musí napnout všechny své zatím necvičené schopnosti, aby odhalil záhadný odkaz minulosti a přežil souboj s podivným novým nepřítelem.

Během zářijové akce Force Friday, kdy byl uvolněn prodej merchandisingu pro sedmou filmovou epizodu, Star Wars: Síla se probouzí, byla vydána i celá řada nových knih. Uprostřed všeho vzrušení (a kontroverze), které obklopují jediný „dospělý" román Aftermath se často (a neprávem) pozapomíná na čtyři knihy pro mladé čtenáře, z nichž tři jsou dobrodružstvími hlavní filmové trojice (Luke, Leia, Han) a čtvrtou knihou je časosběrný opus s názvem Ztracené hvězdy. Tyto čtyři knihy patřící do publikačního projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí si nyní můžeme přečíst i v češtině. Hodnocení níže se podívá na kvality i nedostatky knihy Zbraň rytíře Jedi (v originále The Weapon of a Jedi), kterou napsal Jason Fry.

Kniha Zbraň rytíře Jedi označená jako Dobrodružství Luka Skywalkera se soustředí na jednu Lukovu příhodu při plnění úkolu pro Povstaleckou alianci. Mise se však zkomplikuje a Luke i s droidy skončí na planetě Devaron, kde pátrá po starobylém chrámu Eedit, který si možná pamatujeme ze seriálu Klonové války, jmenovitě z příběhového úseku o Savagi Opressovi ve 3. sezóně. Po cestě Luke potkává mladou devaronianskou dívku Farnay i tajemného maskovaného hledače pokladů jménem Sarco Plank. Hlavní devizou příběhu je Lukův další pokrok v tom stát se lepším Jediem, v čemž mu má starý chrám pomoci. Vlastně se má jednat o úplně první Lukův souboj se světelným mečem, což odpovídá chronologickému umístění mezi román Heir to the Jedi a příběhový úsek Skywalker útočí v nových komiksech od Marvelu.

Z kvalitativního hlediska není tento příběh ničím příliš výjimečným, ale je pravda, že v současném řádu věcí, kterému vládne nový kánon, je poměrně hezké vidět řízený projekt s cílem osvětlit nám jediský výcvik Luka Skywalkera, čehož jsme si, ruku na srdce, v Legends pro zběsilou a nesourodou změť příběhů mezi čtvrtou a pátou epizodou příliš neužili. A stejně tak kniha slouží i projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí. Všechny tři romány pro mladé čtenáře zabývající se hlavní filmovou trojicí mají jakýsi rámcový minipříběh, který tvoří u knih prolog a epilog a odehrává se krátce před novým filmem. Hrdinkou rámcového příběhu pro tuto knihu je pilotka Jessika Pava (Modrá 3), které hlavní příběh vypráví C-3PO (mezitím s červenou paží). Kromě toho je v příběhu i Sarco Plank, který má také v epizodě VII nějakou úlohu mít.

V souvislosti s českým vydáním musím zmínit několik věcí. Ta viditelná na první pohled je, že tyto tři knihy vznikly ve spolupráci s mezinárodním nakladatelstvím Egmont, které pro svou edici má zcela rozdílné obálky. Ty obálky na sobě nemají obrázky postav, ale pouze nápis upravený v graficky nápaditém aranžmá. Horší je to, že došlo patrně k nějaké chybě a do českého Egmontu doputovala omylem verze textu, která nebyla finální. Často tak byla nekonzistentně používaná jména postav, některé faktografické údaje a byly připisovány i vypouštěny věty. Ač byly ve spěchu na poslední chvíli učiněny pokusy o nápravu (a českému Egmontu za ně patří dík), vše se bohužel odladit nepovedlo a české vydání se tak od finálního amerického v některých detailech liší.

Román Zbraň rytíře Jedi je ze všech nově vydaných knih pro mladé čtenáře (kterou na rozdíl od Ztracených hvězd skutečně je) tím nejslabším, ač obsahuje množství velmi pěkných referencí a při sledování nového filmu Síla se probouzí máme o dvě známé postavy navíc.

70 %