RECENZE: Star Wars: Ztracené hvězdy

14. 12. 2015 Přidal CSWU komentářů

Moc Impéria dosáhla až k Jelucanu, planetě na Vnějším okraji, kde se díky lásce k létání spřátelí mladý šlechtic Thane Kyrell a prostá venkovanka Ciena Ree. Později společně nastoupí na Imperiální akademii, aby si splnili svůj sen a stali se stíhacími piloty bojujícími za větší slávu Impéria. Ale tento sen zhořkne potom, co na vlastní oči uvidí hrůzné praktiky, které Impérium pro udržení své moci provádí. Jako nová cesta se pak jeví rodící se Povstání. To staví oba před nepříjemnou volbu mezi svou loajalitou k Impériu a vzájemnou láskou, pěstovanou od dětství.

Během zářijové akce Force Friday, kdy byl uvolněn prodej merchandisingu pro sedmou filmovou epizodu, Star Wars: Síla se probouzí, byla vydána i celá řada nových knih. Uprostřed všeho vzrušení (a kontroverze), které obklopují jediný „dospělý" román Aftermath se často (a neprávem) pozapomíná na čtyři knihy pro mladé čtenáře, z nichž tři jsou dobrodružstvími hlavní filmové trojice (Luke, Leia, Han) a čtvrtou knihou je časosběrný opus s názvem Ztracené hvězdy od Claudie Gray. Tyto čtyři knihy patřící do publikačního projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí si nyní můžeme přečíst i v češtině. Naše hodnocení se níže podívají na kvality i nedostatky knihy Ztracené hvězdy (v originále Lost Stars).

Kniha Ztracené hvězdy působí mezi novými příběhy Star Wars pro mladé čtenáře (a dokonce i Star Wars příběhy obecně) jako zjevení. Je sice označena jako „young adult", ale se svými protagonisty nakládá dospěleji, než leckterý román pro dospělé z poslední doby. Mnohem otevřenější je například v otázce sexu, avšak nejde o nějakou bezdůvodnou či prvoplánovou snahu zaujmout. Ačkoli je příběh knihy označován jako Romeo a Julie v předaleké galaxii, vztah, city, původ i motivace obou protagonistů jsou popsány mnohem lépe, než u Shakespearových hrdinů (při vší úctě k renesančnímu autorovi) a nesrovnatelně lépe než novodobé teenagerské romance typu Twilight ságy (zde bez jakékoli úcty). Za mě jde o jedno z nejlepších děl, se kterým se nový kánon zatím vytasil.

Na rozdíl od Romea a Julie, u nichž je milostné vzplanutí rychlé a náhlé a stejně tak rychlý a náhlý je jejich tragický konec, Thane Kyrell a Ciena Ree prožijí ve vzájemném propojení většinu svého života. Vždycky ovšem není typ vztahu takový, jaký by si představovali. Thane si s sebou celý život nese břemeno nenávisti své rodiny a Ciena je zase vázána tradicí neporušitelnosti slibu. Jejich sdílenou vášeň pro létání posléze nahradí otázky loajality k Impériu a následný rozchod obou protagonistů na opačné strany fronty. Sledujeme tedy události galaktické občanské války povstaleckýma i imperiálníma očima a to všechno je navíc zesíleno vztahem, který jsme si již vybudovali k oběma hrdinům, takže žádná strana není ani úplně „dobrá", ani „zlá" a příběh je tak především lidský.

Během tohoto dlouhého časosběrného příběhu se Thane a Ciena jakoby proženou temnými časy, dějem filmových epizod Nová naděje, Impérium vrací úder a Návrat Jediů až po bitvu o planetu Jakku, která tvoří klíčovou lokaci v novém filmu Síla se probouzí. Jako v každém dobrém vztahovém dramatu i zde je řada momentů, kdy byste hrdiny nejraději praštili do hlavy, aby se jim v ní konečně rozsvítilo, ale i  přesto je každý jejich čin do detailu vysvětlen a všechny činy postav působí přirozeně, i když chybují. Zavěr knihy je pak značně emocionálně vypjatý, ze Star Wars románů s podobně vypjatými situacemi mě pro srovnání napadá X-Wing: Železná pěst od Aarona Allstona nebo nedávný román Dark Disciple od Christie Golden.

Ať už jsou však Ztracené hvězdy samy o sobě jakkoli dobré, pořád je na nich štítek projektu Cesta k Epizodě VII – Síla se probouzí a kniha tak má, dle anotace, přinést nějaké důležité informace o nových reáliích. V tomto ohledu je kniha bohužel celkem slabá. Poslouží pouze popisem bitvy o Jakku, ale jelikož je popisována pouze její část, není vypovídací hodnota příliš velká. Chápu, že nelze z produkčních důvodů prozradit příliš mnoho (a i tak prozradí více než stejnojmenné DLC hry Star Wars Battlefront), ale všudypřítomná opatrnost týmu Story Group, kterou oplýval především román Aftermath se projevila i zde. Nicméně příběh Ztracených hvězd jako takový je dostatečně dobrý i bez jakéhokoli povědomí o reáliích nové epizody a budu velice rád, pokud se Thane a Ciena v nějakých dílech ještě objeví.

Román Ztracené hvězdy je opravdovou nutností pro každého fanouška Star Wars a neměli byste se nechat odradit tím, že je zařazený jako kniha pro mladé čtenáře, ani tím, že jde o „love story". Claudia Gray napsala především příběh se silnými postavami, který slouží jako výborné pozadí a zajímavý „jiný" pohled na děj filmových epizod původní trilogie Star Wars.

90 %

Román určený teenagerům není zrovna čtivo, po kterém bych sáhl, ale přece jen... odhodlal jsem se a čekalo mě naprosto ohromující překvapení.

Ciena Ree a Thane Kyrell se poznali jako děti, pak pár rychlých skoků časem, které stačí na to, abych viděl, jak vyrůstají, ale zase zbytečně nezdržují a pak: Imperial Academy na Coruscantu. Upřímně, čekal jsem, že tady začne Beverly Hills 902 10 (mladší generace promine, aktuální paralelu neznám), místo toho jsem se dočkal řady opravdu zajímavých kapitol.

Nenechte se mýlit, držíte v ruce román pro teenagery, takže přátelství, city atp. hrají velkou roli, ale ta role nezačne být nikdy otravná, nevnucuje čtenáři zbytečné drama. Jistě, fanoušci ryzí military sci-fi si najdou pár důvodů k brblání, kdy autorka přece jen musí dát přednost žánru „young adult," ale ostatní si možná ani nevšimnou. A nakonec se MOŽNÁ i přistihnete, že vás sem tam ty vztahy zajímají.

Takže jsme si oddechli, kniha se dá číst, ale budeme spokojení? Příběh románu není z těch, které by vyrážely dech, nedočkáte se komplikovaných dějových linek objímajících celou galaxii a formujících její historii. Přesto... nebudete chtít knihu odložit. Předem avizovaný pohled na události z filmových epizod jinýma očima je někdy lepší, jindy horší, někdy se bez něj děj nepohne, jindy je tam napasován téměř násilně. Popravdě – příběh obou hrdinů si vystačí sám o sobě (nicméně filmové události je výrazně ovlivňují).

Tím se dostávám k postavám. Ciena Ree a Thane Kyrell nejsou jen Romeo a Julie. Od počátku víme, jak je formovalo prostředí jejich rodné planety Jelucan. Autorka totiž tamní společnost dokázala vykreslit, jako rozdělenou, ale učinila tak jednoduše a mimořádně nápaditě. Sociální zázemí našich hrdinů je uvěřitelné, pochopitelné a při tom i zásadní. Aniž by se musela uchylovat k patosu, zbytečně složitým kličkám či nesmyslným konstruktům, pomáhá nám Greyová přesně chápat, proč naši hrdinové dělají, co dělají, proč se rozhodují, tak jak se rozhodují. V tomto smyslu je román až pozoruhodně dospělý.

Ústřední dvojici hrdinů pak doplňuje i řada dalších postav a postaviček, často zajímavých a se svou vlastní osobností.

Jednoduchý, ale čtivý příběh plný zajímavých postav, stačí to k nadšení? Úplně ne, a proto autorka vytahuje z rukávu svůj (alespoň podle mě) největší trumf: atmosféru a plynutí času. Jsou to často jen droboučké náznaky v pozadí příběhu, občasná věta v rozhovoru či postřeh nějaké postavy, ale to co všechno toto znamená pro všímavého čtenáře, mě prostě nadchlo. Sledujeme totiž postupnou, nenápadnou proměnu Impéria. Pár let po zničujících klonových válkách je Impérium příslibem stability, řádu, ale i odměny za tvrdou práci. Autorka však dokázala dokonale vystihnout to, co musely prožívat i generace obyvatel naší země: postupný úpadek budovatelského nadšení, sklouznutí do banality všednosti a následné bujení všeho, proti čemu mělo Impérium bojovat. Tento posun probíhá v románu naprosto nenápadně, ale při tom jej čtenář cítí intenzivně.

Podobně úchvatný obraz nám nabízí pohledy do duší imperiálů i rebelů. Ohromná pochvala patří autorce za to, že nesklouzla k nějakým zjednodušujícím klišé (imperiálové jsou také lidé, i mezi rebely jsou padouši atp.). Vykresluje pro nás svět, kde v každé frakci vidíme celé spektrum charakterů a s nesmírnou lehkostí poznáváme jejich motivace a cíle.

A vedle širé galaxie je zajímavé sledovat i Jelucan, domovskou planetu našich hrdinů. Vidíme, jak se na její nápaditě vymyšlené sociální struktuře podepisují události. Fatálně rozdělené obyvatelstvo je více a více unifikované působením Impéria i masami migrantů. Možná je škoda, že autorka nenechala hrdiny, ať se k těmto změnám více vyjádří.

A nakonec ještě pár slov o příspěvku románu k poznání vzdálené galaxie. Je skutečně velký. Imperiální akademie mě bavila a nabídla opravdu mnoho zajímavých pohledů na fungování Impéria a ryzí imperiální myšlení. Téměř je mi líto, že byl (a to je překvapující) trestuhodně promrhán potenciál, který nabízel v románu popisovaný ples. Pochvalu si zaslouží i pohledy na fungování válečné mašinérie obou stran. Navíc se konečně v rámci nového kánonu dočkáme alespoň trochy galaktické turistiky, protože kromě Jelucanu a Coruscantu zabloudí naši hrdinové i na několik dalších míst.

Nemůžu zakrývat své nadšení – román určený teenagerům mě (zatím) z novokanonických příběhů bavil nejvíc. O tom, kam a proč se vzdálená galaxie ubírala, nám totiž řekne tolik, jako málokterá jiná kniha. Navíc jsem při jeho čtení cítil lehkost, která mi u Star Wars knih už dlouho chyběla a užil jsem si jej od začátku až do konce.

90 %

Knihu Lost Stars jsem původně neměl vůbec v plánu číst. Ostatně vyšla v edici Young Adult románů, což mě trochu odrazovalo. Jaké však bylo mé překvapení, když kniha, kterou jsem rozečetl, dost zásadním způsobem zašlapala do země například přehypovaný Aftermath? To, co z ní činí Young Adult román je v podstatě fakt, že se trochu víc zaobírá vztahy a sexem, což ve Star Wars není až tak časté. Vše je ale podáno v rozumné míře a vztah mezi dvěma protagonisty patří k nejzajímavějším částem knihy. Krom jiného vidíme také trochu jiný pohled na Impérium - očima někoho, kdo věří vznešené myšlence a imperiální propagandě a zároveň je vysloveně kladná postava. V konečném důsledku mi takové Impérium přijde mnohem děsivější, protože si dokážu představit, jak může fungovat. Zvlášť v porovnání s Legends je ten rozdíl veliký. Je taky třeba si uvědomit, že nové pojetí Star Wars je mnohem současnější, ať už jde o technologie, ale také například o mnohem významnější zastoupení žen. Impérium už zdaleka není tak misogynní organizace, ve které byla admirál Daala velkou výjimkou. Tenhle motiv se ostatně táhne všemi novými knihami.

Ztracené hvězdy jsou dle mého ideální kniha, se kterou může začít čtenář, který ještě žádnou Star Wars knihu nečetl. Jediné, co doopravdy potřebuje, je znalost filmů a základních reálií a knihu si užije. Díky svému YA zaměření je kniha psána velice přístupně a čte se doslova jedna radost. Českých 480 stránek přelouskáte za víkend jako nic a budete se skvěle bavit. Zvlášť u scén, které zobrazují ty filmové ovšem ze zcela jiného úhlu pohledu. I to, jak se jedna z postav přidá k povstání, je uděláno na výsost dobře a motivace obou postav jsou pochopitelné. Schválně si nenechte vyspoilerovat, kdo z dvou hrdinů se přidá k rebelům. Stojí za to si nad tím skoro polovinu knihy lámat hlavu. Za sebe rozhodně doporučuji k přečtení.

90 %