RETRO RECENZE: Star Wars: Republic Commando

06. 05. 2022 Přidal CSWU komentářů

V prvním díle našeho právě vydaného pořadu Czech Star Wars Play se přenese do roku 2005 - ostatně jak správně už z nadpisu tušíte, tak si připomeneme období vzniku a dojmy na opěvovanou hru Star Wars: Republic Commando. Zároveň jsme si řekli, že když už vzpomínáme na dobu minulou, tak proč nevzpomínat se vší parádou a proto jsme se rozhodnuli opět zabrousit do našich archivů a povznést na světlo psanou recenzi, která vznikla právě těsně po uvedení dané hry. Jen upozorníme, že se jedná o původní text z roku 2005, který nebyl nijak upraven ani redigován:

Před nedávnými časy vyšla počítačová hra Battlefront. Jejím prostřednictvím jsme měli možnost prožít klonové války na vlastní kůži. Lidem u LucasArts zřejmě tohle období nedá spát a my se díky tomu můžeme zúčastnit znovu tohoto velkého konfliktu.

Začněme pěkně od začátku. Bylo jednou jedno Kamino. A na Kaminu se dělaly klony. Hodně klonů. Někteří byli obyčejní, někteří výjimeční. A vy se ocitáte v kůži jednoho výjimečného. Vaše označení je Delta 38 (úplné označení je RC-01/138, nebo také RC-1138). Parťáci vám říkají Boss. Protože máte nesporné vůdčí schopnosti, je vám svěřeno velení elitního Delta týmu. Pokud se nechcete z akce vracet po kouskách, je dobré znát svoje parťáky. Pojďme si je trochu představit. Prvním v pořadí je Delta 07 (kompletní označení RC-1207), ale v týmu mu neřeknete jinak než Sev. Je to chladný zabiják s krutým smyslem pro humor. Dalším je Fixer, neboli Delta 40 (celým označením RC-1140). Jedná se o profíka v technologických záležitostech. Je to váš neoficiální zástupce. A posledním je Delta 62 (jeho oficiální označení je RC-1262). Největší vtipálek v týmu a expert na výbušniny. Svoji přezdívku Scorsh dostal díky jedné nepovedené explozi.

Máte svůj tým a určitě není jen na okrasu. Hned se nalodíte a letíte vstříc svému osudu. Geonosis. Tam vás čeká pět rozlehlých misí. Na začátku musíte zformovat svůj tým, pak odstranit šéfa Geonosianů, sabotovat výrobu droidů, zneškodnit loď Obchodní federace atd. Vaši nepřátelé budou droidi (jak Obchodní federace tak i Techno unie) a Geonosiané.

Po splnění úkolu končí první kampaň. Dějově se posunujeme dopředu o 367 dní. Došlo ke ztrátě spojení s jedním z republikových křižníků - a kdo jiný než Delta tým je vhodnější pro vyšetřování této události. Ve 3 misích musíte zjistit, co se stalo na křižníku stalo, získat data z palubního počítače, dát dohromady svůj tým a zabránit výsadku separatistů. Setkáváte se zde s novým spojencem separatistů - Trandoshany. Nechybí tu ani hromady nepřátelských droidů. K jejich "tuhosti" se dostanu později.

Třetí kampaň začíná 785. dne klonových válek. Místo určení je planeta Kaskyyyk, která je momentálně obsazena separatisty. Trandoshané zotročili místní obyvatelstvo. Vaším úkolem je v 6 misích zachránit místního vůdce, zničit most u Kachirha, zničit loď separatistů atd. Tady příběh končí. Nebudu vám prozrazovat hlavní pointu, to si musíte prožít na vlastní kůži. Osobně jsem myslel, že se nacházím tak v polovině hry, ale najednou, bum, konec. Divil jsem se a mlátil hlavou do stolu. 3 kampaně rozdělené do 14 misí je zatraceně málo. Naštěstí je to asi největší minus, na které u téhle hry narazíte.náme své přátele, víme co máme dělat. Chybí nám vybavení. Ne, už nechybí. V průběhu hry je vám k dispozici až 9 druhů zbraní. Nepočítám do toho vícenásobné použití DC-17m (pro ty, co by jim to nedalo spát: tuto zbraň lze s pomocí speciálních doplňků použít jako odstřelovačku, granátomet a nakonec jako obyčejnou pušku). Na oficiálních stránkách výrobce byla vyhlášena anketa o nej zbraň – s přehledem zvítězila DC-17m jako sniperka. Další možností z rodného (republikového) arzenálu je DC-15s (komu ani tohle označení nic neříká, tak se jedná o blaster). DC-15s je výjimečná tím, že s náboji si nemusíte moc dělat hlavu. Samy se totiž dobíjejí, jen si musíte dát pozor na přesnost střelby - ono to dobíjení trošku déle trvá. Bohužel základní arzenál není nic extra, takže co si nevezmete od odpravených mrtvol, to nemáte. Trandoshané disponují 4 zbraněmi. Jsou to ACP (vyskytují se dvě verze - brokovnice a obyčejná puška a la P90), dále LJ 50 (plazmová třaskavá puška, jejíž varianta je známá už z Dark Forces) a trandoshanský repeater (po všech stránkách ekvivalent těžkého kulometu). Od Geonosianů lze získat geonosianskou energetickou zbraň. Moc si jí neužijete. Používají ji jen elitní geonosianské jednotky, které uvidíte tak často jako Toma Cruise při jízdě trabantem. A jako poslední jsou tu zbraně přátelských Wookiů. Jsou dvě. Samostříl a raketomet. Tohle není všechno, k tomu se dostanu o kousíček dále. Chtěl bych se zastavit u prvku, který se nevidí tak často. Jestli si myslíte, že poberete všechny zbraně, co uvidíte, a budete probíhat mapou jako Hvězda smrti, tak jste na velkém omylu. Programátoři zavedli podle mě rozumnou věc. Noste si základní zbraně (DC-17m a DC-15s), ale nést zbraň navíc můžete jen jednu.

Někdo tohle může proklínat, ale přispívá to k realističtějšímu prvku (pokud jste to ještě nepostřehli, tak Star Wars jsou výmysl). Často se v ostatních hrách nestává aby jste se museli rozhodovat, zda vezmete těžký kulomet nebo raketomet. V každé již dnes klasické hře je nějaká úplně základní zbraň (pěst, motorová pila, sekyra), s kterou přestřelka dostane rozměr přímého boje. Autoři sáhli i po tomhle aspektu a vyšla nám z toho vibročepel ukrytá ve zbroji na zápěstí (tohle jsem už předtím viděl ve filmu Underworld). Určitě když tohle čtete, tak nad takovou zbraní ohrnujete nos. Ale během hry zjistíte, že by jste se bez tohoto překvapení v rukávu neobešli. Mě vždycky hodně pomohla proti zástupu bitevních droidů. Než abych plýtval cennými náboji, tak jsem jimi prošel jako nůž máslem. A to za minimálních ztrát zdraví. Žádná zbraň nemá druhý mód střelby, což je taky u akčních her dnešní doby samozřejmost. Ale zato skoro u všech (výjimku tvoří granátomet a odcizené zbraně) se dá použít zoom, což taky stojí za povšimnutí. Nejvíc zoom využijete u DC-17m modifikované jako sniperku. Ale pokud dojdou i do sniperky náboje, dokáže DC-17m jako obyčejná puška taky dobře posloužit. Taky bych chtěl upozornit, že při zoomu u jiných zbraní než u sniperky zmizí zaměřovač coby symbol v hledí vaší přilby a musíte si vystačit s mířidly co jsou na zbrani jako fyzickém objektu.

Tohle je už slušný arzenál ke kosení nepřátel Republiky. A to ještě stále není všechno (připadám si jak v Teleshopingu). Co by to bylo za akční hru, ve které se nepoužívají granáty a miny. Můžete disponovat až 4 druhy výbušnin. Termální detonátor s časovou prodlevou výbuchu, sonický granát s okamžitou roznětkou (ihned po kontaktu s čímkoli exploduje), oslepující granát a paralyzující granát (obyčejné bitevní droidy elektrostatickým výbojem okamžitě zničí, jinou "elektrotechniku" učiní na určitou dobu extrémně zranitelnou). Je vhodné dávat si pozor při použití oslepujícího granátu. Když ho neopatrně použijete, tak se vám většinou stane, že ochromíte polovinu svého týmu, což uprostřed přestřelky není nic příjemného. V určitých místech se jako pasti dají pokládat nálože (k těmto speciálním místům se podrobně dostanu později). Takových min máte u sebe nekonečně mnoho.

Velice často se vám stane, že se proti vám budou hrnout armády a vy už po desátém loadu budete proklínat všechno možné. V takových místech hry je vhodné se dívat po střeleckých věžích, které disponují obrovskou palebnou silou. Ve hře se dají ovládat až 4 druhy. V účinnosti se od sebe moc neliší, jen v typu (buď je to raketometná, nebo obyčejná blasterová věž). Můžete je sami ovládat a nebo za jejich ovládání posadit jednoho člena vašeho týmu. Taky si dejte pozor, když usedáte do nějaké takové věže, většinou (pokaždé) se odněkud začnou hrnout houfy nepříjemných překvapení.

Když už máme v rukou zbraně, tak nám chybí nějaké ty pobíhající cíle. Tady vývojáři rozhodně nezazářili. Proti vám budou stát pouze jednotky Obchodní federace, Techno unie, Geonosiané a Trandoshané. Čtyři strany, to je až k pláči málo. Kdyby aspoň překypovaly množstvím různých jednotek. Opět ne. Celkově se proti vám postaví jen 11 druhů nepřátel. Za Obchodní federaci je to bitevní droid a droideka. Za Geonosiany kopou geonosianský válečník (vlastní kopí, takže si ho držte od těla), geonosianský elitní válečník (ovládá již zmiňovanou energetickou zbraň) a geonosianský trubec (taková malá ošklivá potvora, bude po vás po vylíhnutí plivat, to si nenechte líbit). Techno unie disponuje svým bitevním superdroidem. Trandoshané mají k dispozici trandoshanského otrokáře (ACP a nože jsou jeho hýčkanými zbraněmi), trandoshanského žoldáka (potkáte ho jedině s ACP) a trandoshanského těžkého žoldáka (těžký kulomet je jeho život). Speciální jednotkou, na kterou během hry párkrát narazíte, je stráž generála Grievouse. I když její výzbroj vypadá neškodně (jedná se o energetické kopí), tak se s vámi tento unikátní, vysoce obratný droid párat nebude, takže do ně šijte vším, co budete mít po ruce. (Čistě pro jistotu: Grievousovy "magnastráže" se objevují jak v seriálu Clone Wars tak v Revenge of the Sith -- Generál Discord.)

Pokud umíte počítat, tak jsem zatím vyjmenoval jen 10 jednotek. Poslední je těžký stroj: vylepšený miniaturní pavoučí droid (vyskytuje se běžná a obrněná varianta). Já osobně bych si dal radši rande s Grievousovou stráží než s tímhle kolosem. Naštěstí na něj během hry moc nenarazíte, a pokud ano, tak se kolem válí strašná spousta munice na jeho zneškodnění.

Další otázka je, odkud se ti šmejdi berou. Dispenser, toto zařízení se stalo v RC mou noční můrou. Co dělá? Chrlí neustále droidy. To by možná nebylo nic tak strašného, ale by jste dispenser zničili, máte jen jednu možnost. Musíte na něj umístit nálož. Držet si od těla houfy bitevních superdroidů po dobu 20 vteřin, ještě když jste přímo u nich, tak to je opravdu stresující situace. (Naprosto nejlepší okamžiky ve hře -- Discord, Delta 1.)

Odolnosti nepřátel se liší. A to výrazně. Na každého platí něco jiného. Je tu sice čestná výjimka – granátometem rozstřílíte naprosto všechno, ať je tobitevní superdroid a nebo droideka. Na bitevní droidy platí překvapení z rukávu. Pokud se k nim nechcete ani přiblížit, tak jde použít naprosto cokoli s vynikajícím výsledkem. Takový bitevní superdroid by se vám vysmál, pokud na něj vytáhnete DC-15s; s DC-17m ho budete trápit pěkně dlouho. Rovnou zapomeňte na Battlefront, kde vám bitevní superdroidi vůbec nevadili a kosili jste je jako kosou trávu. Tady pro vás každé setkání bude jako bodnutí do zad. Já si tloukl hlavou o stůl pokaždé, když jsem si uvědomil, že granáty se mají šetřit až na opravdové případy nouze. Droideka a její štít. V úzké chodbě bez granátometu nebo granátů jste skoro bezmocní. Bezmocní, pokud nevíte, že sniperka (modifikovaná DC-17m) projde jejím štítem bez nejmenších problému – stačí jednou vystřelit a je po problémech. (Discordovi muži ničí droideky zásadně tzv. "Sevovou technikou" -- používají překvapení ve zbroji na zápěstí - Discord.) Na humanoidní formy platí velice dobře již několikrát zmiňovaná čepel. K takovému geonosianskému elitnímu válečníkovi se ale tak blízko nedostanete. Ta potvora poletuje kolem vás a nijak nehodlá klesnout. Lehce mu dolů pomůžete například klasickou DC-17m.

Hra je koncipována tak, že pokud projdete nějakým obzvláště obtížným místem, tak se na vás o pár metrů dál usměje bacta terminál, který vám zvýší počet životů na maximum. Nemůžu si pomoct, ale strašně moc mi připomíná terminál ze hry Half-life 1, který plnil tu samou funkci. Je však mezi nimi velký rozdíl – v RC si můžete neustále doplňovat počet životů (terminál není nijak omezen ve výdeji bacty, jak tomu bývá u jiných her). Na lékárničky zapomeňte, tady neexistují.

Pokud vás nepřátelská palba dostane k zemi, není ještě nic ztraceno. Kolem jistě bude pobíhat někdo z vašeho týmu. Máte tři možnosti: první z nic je nechat tým plnit primární úkol, nebo požádat o elektrickou masáž (a nechat se tak "oživit") a nakonec naloadovat poslední save. Vhodné je nejdřív nechat tým pracovat a pak si se nechat postavit na nohy. A to hlavně z jednoho důvodu - když se necháte oživovat přímo pod nohama bitevního superdroida, tak vašeho parťáka sejmou dřív, než se k vám dostane. A v lepším případě přímo při vašem oživování.

Když jsem po dohrání pátral v titulcích, která společnost (nebo tým) je tvůrcem hry, tak jsem byl velmi překvapený. LucasArts tentokrát nedali zakázku jiné společnosti a hru vyvíjeli sami. Což už pěkně dlouho neudělali. Na celkovém výsledku je poznat i to, že si hlavní programátoři najali instruktora Navy SEALs. Než se budu vyjadřovat k taktickým a jiným aspektům, tak se ještě zmíním o jedné věci. Video bonusy, které se vám zpřístupňují postupně po dohrání kampaní. Proč je zmiňuju až teď? Protože právě jedno z těchto bonusových videí se věnuje "výcviku" programátorů (v dalších z celkem 5 bonusů třeba zhlédnete videoklip k RC, kde se prolíná vystoupení skupiny Ash a záběry ze hry, dokument o tvorbě návrhů, dokument o tvorbě zvuků atd.).

Na čem hra stojí? Je toho určitě víc, ale podle mě to hlavní je taktický aspekt, který je nám nabídnut (ale nečekejte Full Spectrum Warrior). Než přišly kreslené Clone Wars, tak jsme o elitních týmech klonovaných vojáků neměli ani tušení. Clone Wars nám v pár dílech ukázaly jejich neobyčejné schopnosti a lidem u LucasArt se otevřely nové možnosti. Je skvělé se dívat, tak byla kreslená předloha využita. Členové týmu se chovají jako naprostí profíci. Jejich práce je umělecké dílo. Například: když jim dáte za úkol otevřít dveře, při pokládání nálože se zformují do pozice, při které je nemůže naprosto nic překvapit. Pohybují se brilantně a vždy obezřetně (na druhou stranu při volbě špatných příkazů vám nepomůže ani Síla, natož váš tým). Vše dohání k dokonalosti systém "one touch squad control". Opravdu jedinečná záležitost. Vlastně jde o intuitivní ovládání celého týmu pomocí jednoho tlačítka. K tomu se pojí speciální body – nevím jak bych ta místa jinak nazval. Přímo se sami nabízejí, aby jste tam poslali člena vašeho týmu. Tato místa se vám budou vždy hodit. Třeba v takových případech, kdy se odevšad budou hrnout zástupy droidů a vy musíte zprovoznit obrané systémy lodi. Dva vojáci na sniperských pozicích kryjící záda vám mnohé usnadní. Ovládání dveří, hackování a pokládání (či likvidace min) není nijak zábavná. (Lež! Pustá lež! - demoliční expert Discord.) Vše zvládnete držením jednoho tlačítka po jistou dobu. V některých částech hry to budete proklínat – hlavně když musíte proběhnout patrem jedné lodi za 5 minut a následně vložit kód do přísně střeženého terminálu na můstku. Zadání kódu trvá 1 minutu, jednu šíleně dlouhou minutu. Systém používání panelů ve Star Trek Elite Force 2 se mi zamlouvá víc (po ST EF 2 jsem sáhl v době, když jsem čekal na SW RC). Tam vám pro spuštění nějakého panelu nebo vložení kódu nestačí jen držet tlačítko. V ST EF 2 už musíte v tomhle ohledu něco dělat.

Mnozí lidé si stěžují na lineárnost. Musím jim dát za pravdu, ale přesto jsem narazil na jednu nelineární část. Na republikovém křižníku můžete vyhodit do vzduchu sutiny a dostat se tak dál. Nebo pokud si všimnete malé šachty, tak do ní lze vlézt. Naskytne se vám pohled na ležícího vojáka, u něj se válí světelný meč (jediný světelný meč, na který během hry narazíte) a ozve se vám již známá věta, světelný meč, zbraň z civilizovaných časů (moc se mi to tam nehodilo). (Potěšilo - prolézač všech špinavých koutů Discord.)Když šachtou prolezete, tak se ocitnete na druhé straně sutin a zjišťujete, že se to tam hemží připravenými Trandoshany. Zlikvidovat, použít bombu a udělat průlez vašemu týmu. Aspoň jedna možnost volby.

Vizuální stránce nejde nic vytknout. Snad jako každý jsem byl v kolenou z energetického čističe hledí helmy. Dlouho jsem pátral na jakém enginu hra běží, podle dostupných informací se jedná o engine Unreal Tournament 2003. Osobně jsem čekal, že se bude jednat o nějaký novější. Zase díky tomu hra není nijak extrémně náročná. Nikde ve hře jsem neobjevil nějaké vyložené chyby po grafické stránce. Objevují se problémy u určitých grafických karet, ale jen Síla ví, kde je problém.

Hudbu komponoval Jesse Harlin. Já o tomhle pánovi do té doby nevěděl nic, přesto si jeho hudby k RC nesmírně cením. (Kote! Darasuum Kote! -- Discord, mandalorianský pěvec.) Hudba dotváří naprosto unikátní atmosféru, která je u takového typu hry velmi důležitá. Jak byla u mě hudba u Battlefront zklamáním, tak u RC je to přesně naopak. S jistotou vím, že na skladbu Vode An jen tak nezapomenu.

Hudba a zvuky jdou spolu ruku v ruce. Většina důležitých věcí je obsažena v jednom z bonusů, takže se nebudu ke zvukům nijak sáhodlouze vyjadřovat. Ale neodpustím si zmínit jednu věc. Temuera Morrison jako hlas Delty 38 je pro RC to pravé ořechové (pro ty, kteří netuší, kdo je Temuera Morrison, tak to je ten pán, co si zahrál Janga Fetta). Určitě by nikoho lepšího nenašli a já jsem velice spokojen s celkovým výsledkem.

Po dohrání se mnozí vracet k single playeru nebudou (já se vrátil). (Já dvakrát -- Discord.) Pro ně je tu multiplayer. Ten nabízí standardní možnosti jak je v dnešní době zvykem (deathmatch, team deathmatch, capture the flag, assault). Hra po síti či internetu je méně náročná než samotný single player, což mnohé potěší. Po počítačové síti (počítačová síť je i internet) si může zahrát najednou až 16 hráčů. Úplně stejné kritérium platí i pro Xbox, na který byla hra také vydána.

Takže na konec by se slušelo závěrečné hodnocení. Jedinečný systém příkazů, velké množství zbraní, výborná umělá inteligence, prostředí klonových válek, atmosférická hudba a mnoho dalších prvků mluví pro to, že si tuhle hru prostě musíte zahrát. Pokud čekáte zábavu na mnoho deštivých večerů, tak radši šáhněte po Star Trek Elite Force 2. Jestli vám však nijak nevadí délka hry a spokojíte se s víkendovým zážitkem (který je dosti silný) tak je Republic Commando jasná volba.

Vlastimil "Blair" Šprta

Jaké je Republic Commando? Tak za prvé neuvěřitelně silný herní zážitek. Nedá se to popsat. Tenhle stav prostě musíte zažít. Celá hra má tak skvostnou atmosféru, že bych ji mohl srovnávat snad jen s těmi nejlepšími vůbec. Naprosto skvostná věc je implementace přilby. Díky této vychytávce přebíjí RC dokonce i Half-Life, co se týče atmosféry. Tedy alespoň u mě. Každá jednotlivost této hry je dobrá, ne nejlepší, ale dobrá -- avšak dohromady tvoří naprosto unikátní celek. Členové vašeho týmu jsou osobnosti i přesto, že jsou to klony, Fixer to je pohodář, Scorch - je prostě chodící hláška, Sev, to je ten drsňák na druhé straně hledí. Funkce "one button squad control" je něco, po čem jsem už dlouho toužil. Ale abych jen nechválil, hra je v některých místech dost nevyvážená a např. Super Battle Droidi vydrží soustředěnou palbu takovou dobu, že z vás ještě stihnou udělat blutwurst. Sporná věc je naprostá linearita. Díky ní má hra tak silnou atmosféru, které si cením, ale praktická nemožnost vlastní volby je místy trochu frustrující. Pochválit však musím grafiku a animace postav. Mise jsou prostě skvostné.

Co říci závěrem? Zahrajte si to. Nebudete litovat.

Jiří "Budji Tevall" Budinský

Tímto děkujeme za Vaši pozornost a těšíme se na shledání u dalších retro recenzí, kde z hlubin dvacetileté historie Czech Wars Universe přivedeme na povrch možná již dávno zapomenuté poklady.