CSWU
MENU
starwars
FB INSTAGRAM YOUTUBE SPOTIFY

RETRO RECENZE: Star Wars: The Clone Wars: Jedi Alliance

31. 10. 2022 Přidal CSWU komentářů

Rozhodnuli jsme se opět zabrousit do našich archivů a povznést na světlo psanou recenzi na jedinečnou hru Star Wars: The Clone Wars: Jedi Alliance (2008). Jen upozorníme, že se jedná o původní text z roku 2010, který nebyl nijak upraven ani redigován: 

retrorecenze-TCW-JediAlliance_box.jpg

S velkolepým uvedením nového animovaného seriálu The Clone Wars se i hráčům naskytly další příležitosti k prozkoumání galaxie Hvězdných válek tentokráte z jejího poněkud jiného, animovaného úhlu. Pro začátek se měly objevit dvě hry na motivy The Clone Wars: Lightsaber Duels (pro Nintendo Wii) a Jedi Alliance (pro Nintendo DS). Nepochybně se jejich řady postupně rozšíří, síla merchandisingu je mocná, ale my se pro zatím podíváme na zoubek titulu určenému pro DS – Star Wars: The Clone Wars: Jedi Alliance.

I když hra nese titul The Clone Wars, na rozdíl od Lightsaber Duels, nemá příběh hry s dějem filmu či seriálu nic moc společného. Příběh začíná přepadením lodi pod velením mistryně Luminary Unduli, jež převáží z Ilumu na Coruscant krystaly potřebné k výrobě světelných mečů. Jediové vyslaní na pomoc (tedy dva hráčem zvolení hrdinové) přiletí na místo přepadení pozdě. Krystaly jsou odcizeny, mistryně Luminara zajata a hráčovi hrdinové se utkávají v souboji s dathomirskými čarodějkami, jejichž vůdkyně, jak mají záporní hrdinové ve zvyku, ze souboje podle uteče. Jediové ji tedy sledují na Rodii, zatímco jiní dva, spolu s R2-D2 a C-3PO se o čarodějkách snaží zjistit informace u Ziry Hutta. Toho kvůli tomu překvapivě musí osvobodit ze spárů Asajj Ventress. Je tedy jasné, že za aktivitami čarodějek stojí hrabě Dooku, a tedy jde o moc, oslabení Jediů a útok zaměřený proti Republice. Třetí pár Jediů se za informacemi vydává na Dathomir. Stopy nakonec všechny Jedie zavedou na palubu křižníku Devastation, kde se odehraje rozhodující boj poté, co čarodějky zradí Dookua a Ventress.

01.jpg02.jpg

Ačkoli je příběh originální a na The Clone Wars víceméně nenavazuje, o atmosféru tohoto filmu a seriálu nebudete ochuzeni. Do každé mise vás, stejně jako do děje každé epizody, uvede charakteristický úvodník ve stylu válečných zpravodajů. Po něm většinou následuje krátký briefing u Rady Jediů, tedy výběr dvou rytířů Jedi, s nimiž chcete absolvovat misi. A dále vás čeká už jen mise samotná, v níž se většinou setkáte s postavami, tvory a prostředími známými ze seriálu. Kromě již zmíněného Ziry Hutta se tedy např. na Rodii musíte potýkat se slimákovitou vodní příšerou s níž se v jedné z epizod seriálu „spřátelil“ Jar Jar. To vše za doprovodu hudebních motivů užitých ve filmu a v prvních epizodách seriálu a za vtipných dialogů vašich hrdinů, které skvěle dokreslují atmosféru a charakterizují vztahy mezi postavami (bohužel, dialogy sedí nejvíce na postavy, které tvůrci zamýšleli jako primární pro hraní té které dané mise např. Ahsoka a Anakin, a proto v ústech jiných postav např. Windua a Kenobiho, mnohdy znějí spíše komicky).

Jak zjistíte již v úvodní „tutorialové“ misi, kde jste postupně seznamováni s prvky pohybů, boje, používání Síly a kombinování Jediů, každá mise je tvořena podle jistého vzorce. Téměř vždy máte za úkol poničit několik partiček droidů, zabít nějakého toho „bosse“ a utkat se v souboji s některým Silou nadaným záporákem. Mimo to, jste v každé misi nuceni přeskákat od někud někam v rychlé sekvenci vyznačených pohybů, jež kopírujete stylusem, dále pak prořezat několik dveří dle vyznačeného tvaru a otevřít několik zaheslovaných terminálů pomocí R2 a nebo aktivováním správných symbolů. Tyto poslední zmíněné aktivity se dají nazvat jakýmisi opakujícími se mezihrami, které jsou celkem nápaditými způsoby, jak využít stylus, a obohatit hru.

Jak je vidno, stylus je nástrojem číslo jedna. Pro tuto hru tlačítka prakticky neužijete. Pokud tedy nepotřebujete opustit či pozastavit hru, nebo vyvolat tutorial. Svou postavu (druhá ji většinou velmi rychle následuje) navádíte dotýkáním/tažením na místo určení, bojujete poklepem či podržením stylusu na nepříteli a ušetříte si tak otlaky na prstech od zběsilého mačkání tlačítkových kombinací k vytvoření komb (ta jsou zde tvořena sadami útoků/poklepů na různé části nepřítele – hlava, trup, nohy). Vše působí velmi intuitivně a s trochou cviku pro vás není problémem provádět kombinované útoky Jediů a během pár vteřin zlikvidovat mnoho droidů. Pouze při snaze přesně nasměrovat vašeho hrdinu k průchodu např. některými chodbami, se může stát ovládání stylusem v kombinaci s místy nepříliš ideální kamerou, noční můrou. Avšak k přímému zaseknutí jakékoli vaší postavy někde v rohu, nebo za některou z beden, kvůli kameře, v podstatě nedocházelo.

Co se týče hratelných postav, výběr je velmi rozmanitý a to z toho nejlepšího, co chrám Jediů může nabídnout. Kromě očekávatelného Anakina Skywalkera a Ahsoky Tano můžete hrát za Mace Windua, Obi-Wana Kenobiho, Kita Fista, Plo Koona a v některých misích za R2-D2 a C-3PO (ty si ovšem sami zvolit nemůžete, ti nastoupí v okamžiku, kdy jsou potřeba). Vzhledem k rozvětvení děje, jež se odehrává na několika místech galaxie současně, je postupně váš výběr Jediů při briefingu omezován, vzhledem k tomu, že někteří Jediové už účinkují jinde. Ovšem po prvním dohrání celé hry je vaše svoboda výběru absolutní a vy můžete Jedie mezi sebou kombinovat prakticky libovolně. A je to také vyžadováno. Hra je předurčena k několikerému dohrání a předpokládá, že se budete vyžívat v pilování dovedností a kombinačních schopností různých dvojic Jediů, že budete s nadšením hledat všechny krystaly a holocrony (a nebo se na jejich hledání úplně vykašlete), že zkosíte určitý počet nepřátel, užijete určitý počet komb, neutrpíte za celé kolo jedinou porážku atd. To vše, abyste nejen zvýšili efektivitu jednotlivých jediských párů, ale abyste odkryli bonusové materiály jako 3D modely, koncept arty a další vychytávky ve hře.

03.jpg04.jpg

Otázkou ale je, jak dlouho vás to ve skutečnosti bude bavit. Už během prvního hraní se vám může začít zajídat rutinní řešení některých situací. Mezihry zvyšují svou obtížnost, což trochu snižuje pravděpodobnost toho, že se vám přejí, ale pořád – jsou to stále ty samé mezihry. Stejně tak souboje s rozličnými uživateli Síly, které se na první pohled nezdají stejnými, stejnými ve finále jsou. Každý souboj se bohužel řeší schématem: zabij droida/najdi kámen – hoď ho po nepříteli – aktivuj spínač/zaútoč. Bylo by hezké používat k poražení různých nepřátel různých taktik. Ale bohužel…

Přesto bych hře i jejím tvůrcům křivdila, kdybych neuznala, že mnohé aktivity jsou, alespoň zpočátku velmi zajímavé a mají jistou dávku originality. Např. sekvence skoků, které musíte pomocí stylusu provést, se mění podle postavy, jež je provádí, což pro vás znamená pěknou pastvu pro oči a zpestření hraní. Stejně tak prostředí, kterým se pohybujete, dokáže čas od času překvapit. Kromě ničení droidů a pobíhání chodbami vás čeká nejen plavání na hladině, ale i pod ní, které překvapivě není jen snadným podplouváním nebo nadplouváním nepřátelských sond v jedné rovině, ale vyžaduje pohyb za roh, šikmo, zkrátka ve více směrech. Tyto sondy vám však nemusí zavařit pouze ve vodě, ale i na chodbách – nejednou se musíte skrývat a projít úsek tak, aby vás nespatřila některá z nich, jež jej hlídá. V případě C-3PO zase čas od času musíte uvážlivě volit odpovědi v rozhovoru s protivníkem, abyste neskončili sešrotovaní a mohli splnit váš úkol. Zkrátka snaha o pestrost se tvůrcům přece jen upřít nedá.

Jaký je tedy verdikt? Jedi Alliance je, alespoň zpočátku, zábavná, nápaditá a příběhově originální hra, která může přinést do Star Wars universa pár nových faktů a událostí. Je to hra, která si dokáže udržet skvělou atmosféru The Clone Wars, přestože z nich plně nevychází, a která je po stránce ovladatelnosti a grafiky velmi vydařená. Po stránce hratelnosti však trpí jistou dávkou repetitivnosti a hlavně nemožností přeskočit videosekvence a dialogy. Vřele ji tedy doporučuji, ale upozorňuji, že je třeba se vyzbrojit nejen Sílou a hbitou rukou, ale i trochou trpělivosti.

Michaela "Bossi" Šprtová

Tímto děkujeme za Vaši pozornost a těšíme se na shledání u dalších retro recenzí, kde z hlubin dvacetileté historie Czech Wars Universe přivedeme na povrch možná již dávno zapomenuté poklady.

Děkujeme, že jste tak dlouho s námi!

Komentáře